De fet, si es va amb cotxe direcció a la capital de la Garrotxa, la problemàtica es pot arribar a apreciar al volant. Aproximadament a un centenar de metres abans de sortir del túnel la calçada fa un sotrac que és palpable amb la conducció. També s’aprecia de manera visual a l’asfalt.
Doncs bé, segons ha pogut saber NacióGarrotxa, els controls que el Departament de Territori ha estat fent els últims anys han servit per revelar que s’estan produint “moviments en els diferents elements estructurals del túnel”, segons es detalla en informes de la Generalitat. Es tractaria de moviments provocats per la filtració d’aigua que estan controlats, però no aturats. En els últims anys s’han col·locat diversos testimonis per controlar els desplaçaments i totes aquestes eines han detectat el moviment.

Vehicle circulant per l'interior del tunel de Bracons Foto: Adrià Costa
[h3]Obres el 2023[/h3]
Hi ha estudis fets el 2019 que ja assenyalaven deformacions al Túnel de la Codina. Per això, el gener del 2020 Infraestructures.cat va veure necessari contractar una empresa per tal de tractar d’aquesta anomalia. Va obrir la licitació per al projecte constructiu de la reparació, el qual va anar a parar a mans de l’empresa TYPSA, la mateixa que actualment està redactant els projectes de les variants de les Preses i Olot.
Durant el 2021, TYPSA va estar redactant el projecte de reparació del Túnel de la Codina i ara ja està, pràcticament, enllestit. Segons ha informat Territori a NacióGarrotxa, durant el 2023 es portaran a terme les obres necessàries per reparar els moviments detectats al Túnel de la Codina.
Els treballs costaran 332.000 euros i consistiran en la reparació d’un tub de drenatge. També es repararà el ferm i la plataforma de la calçada que s’ha vist afectada. Segons el Departament, les obres no suposaran cap tall de la circulació, tot i que no s’ha especificat si algun dels tres carrils que hi ha al túnel es podria veure afectat.
Precisament, l’estudi constructiu que va encarregar Territori al 2020 demanava avaluar totes les conseqüències de les obres, entre les quals hi havia el possible tall de la C-37. Ara, però, s’ha pogut trobar una solució que permetrà fer conviure el trànsit amb les obres de reparació d’una carreta que es va inaugurar fa dotze anys i per on hi passen al voltant de 9.000 vehicles cada dia.