La Fontana d'Or mostra els orígens de l'avantguarda russa i la seva relació amb l'art popular

Publicat el 23 de novembre de 2008 a les 08:20
 
La mostra reuneix 46 quadres d'una vintena d'artistes, creats entre els anys 1901 i 1905, i els relaciona amb 22 peces d'artesania tradicional russa (com nines, joguines o filoses). La comissària de l'exposició, Yevgenia Petrova, ressalta 'el repte' que ha suposat muntar l'exposició, i mostrar 'com el primitivisme' va influir en l'avantguarda. La peça estrella de l'exposició és l'oli sobre fusta 'Vaca i violí' de Kassimir Malévitx.
 
L'exposició que acull la Fontana d'Or se centra en els orígens de l'avantguarda, el moviment artístic que va esclatar amb força a Rússia durant el segle XX. Així, tot i que es recullen algunes de les obres de la famosa Sèrie Groga de Kassimir Malévitx, la mostra convida a fer un viatge pel procés de gestació d'aquesta avantguarda, un camí que va des de la pintura realista i academicista fins a algunes formes d'art no figuratiu.
 
Com explica la comissària, 'volem ensenyar l'art rus abans del ressorgiment d'artistes com Malévitx o Kandinsky'. I és que, tot i que quan es parla d'aquests dos artistes russos ben aviat vinguin a la ment llibres com 'Sobre l'espiritual en l'art' de Kandinsky o abstraccions de Malévitx, la mateixa Petrova recorda que 'cap de les direccions que pren l'art surt del no res', i les avantguardes no són una excepció.
 
Per això, l'exposició incideix en els orígens del moviment, nodrit en gran part pels corrents europeus de l'època com Picasso o Gauguin. 'Els pintors russos de principis de segle van tenir una gran influència europea, però també se'ls va despertar una gran afició per l'art dels artesans tradicionals russos', concreta la comissària de la mostra.
 
Això va portar a una efervescència d'obres que, a partir de les icones de l'art popular i de l'interès pel primitivisme, esbossessin les primeres passes de l'avantguarda. Per això, la mostra de la Fontana d'Or conjuga pintura amb objectes, per mostrar l'estreta relació que es va establir entre el nou moviment i la tradició russa.
 
Les 46 obres que s'hi exposen permeten veure, com indica Yevgenia Petrova, 'la senzillesa, la gamma cromàtica i la manera com els pintors reflexaven adorns i peces d'artesania tradicional als seus quadres'. La mostra, lluny de seguir un itinerari cronològic, convida a fer una reflexió al voltant de la influència que van tenir les tradicions populars en l'evolució de l'art rus. Per això, l'exposició es complementa amb una acurada selecció de 22 peces d'artesania, com ara nines, joguines, vestuari i filoses, de finals del segle XIX i principis del XX.
 
Peça estrella
 
Totes les pintures, moltes de les quals és el primer cop que s'exposen a l'Estat, procedeixen del fons del Museu Estatal Rus. La peça estrella de la mostra és un oli sobre fusta del 1913, 'Vaca i violí, obra de Kassimir Malévitx.
 
La peça, de 48,8 centímetres per 25,8, és de gran valor, tot i que la comissària no ha desvetllat el cost de la pintura. Com a pista, però, Petrova ha explicat que la darrera obra de Malévitx que es va vendre en una subhasta –i que tenia menys qualitat de la que s'exposa a Girona- va assolir els 40 milions de lliures.
 
Juntament amb peces de Malévitz i Kandinsky, l'exposició 'Orígens de l'avantguarda russa' mostra pintures d'una vintena d'artistes com Mikhail Larionov, Natalia Goncharova, Pyotr Konchalovsky, Ilya Mashkov, Aristakh Lentulov, Olga Rozanova, Josif Shkolnik, Luibov Popova, Robert Falk o Pavel Filonov.
 
L'exposició es podrà veure a la planta baixa i al soterrani de la Fontana d'Or fins al proper 18 de gener. Després itinerarà al Ferrol (Galícia), i al febrer s'està tancant un acord perquè s'exposi en una altra ciutat de l'Estat. La mostra de la Fontana d'Or és d'entrada lliure.