Punt final a una era al món del teatre. El fundador i actual director del festival Temporada Alta, Salvador Sunyer, deixarà el càrrec a finals d'aquest any, segons ha anunciat aquest dijous durant la roda de premsa de balança de la 33a edició de la mostra, que ha batut el rècord d'espectadors. Han estat més de trenta edicions en què Sunyer, saltenc de 66 anys, ha consolidat una finestra internacional a la demarcació de Girona. Ara el certamen canvia d'etapa, per bé que el saltenc continuarà tenint un paper secundari.
A Sunyer el rellevarà la seva mà dreta, Narcís Puig. És el director artístic, fa catorze anys que treballa al Temporada Alta i ha passat pel Teatre Lliure o la Biennal de Venècia. Sunyer ha assegurat que el festival mantindrà "les línies mestres" que s'han seguit fins ara, com és mantenir la seu a la demarcació de Girona, apostar per internacionalitzar l'escena catalana i acostar les arts escèniques als nous públics. Aquest trident l'ha coronat com una de les grans propostes teatrals per fer entrar obres contemporànies internacionals però també d'autors catalans.
Caldrà veure com es defineix la nova etapa. Enguany hi han passat creadors com el director Romeo Castellucci, que va estrenar a l'Estat Bérenice amb Isabelle Huppert de protagonista, a qui el festival també va homenatjar; Tiago Rodrigueso Toni Servillo, un altre de les figures de renom que s'ha convertit en habitual de la mostra. Ha estat la temporada més llarga i amb més espectacles. Les sales gironines i saltenques en poden acollir més? Si créixer ha de ser l'objectiu, potser caldrà fer-ho en altres espais. De fet, l'encara director ha assegurat que de subseus n'hi haurà "més que mai" a partir de l'any vinent. Tot i això, Sunyer ha remarcat que "el cor del Temporada Alta encara serà Girona i Salt".
El fundador ha deixat la porta oberta a programar més espectacles a Barcelona, després que aquest any ho fessin per primera vegada. El motiu és que la ciutat no té un teatre amb la capacitat que exigeixen algunes produccions europees. "Cal que Girona es plantegi què vol ser a mitjà termini", ha afirmat Sunyer. Pel seu punt de vista, si vol mantenir la mostra d'arts escèniques i ser un referent europeu, la ciutat necessita "un espai més gran per acollir grans produccions". Aquesta ha estat una petició recurrent en els últims anys de la mostra per part de Sunyer, tot i que les administracions no han acabat concretant mai el nou equipament.
L'edició amb més espectadors de sala
L'adeu de Salvador Sunyer al capdavant del Temporada Alta coincideix amb el millor tancament de la mostra d'arts escèniques en molts anys. En la 33a edició s'han registrat 60.436 espectadors en sala, la xifra més elevada de la història del festival, segons ha avançat Salvador Sunyer. Això significa que s'han venut el 92% de les entrades disponibles.
La mitjana d'edat dels compradors ha estat de 47 anys, una xifra que Sunyer voldria reduir per atraure públic més jove, però que es mostra satisfet. Pel que fa a la programació, el director assegura que ha estat "una bona edició" perquè si a nivell d'entrades s'ha aconseguit una bona xifra, la majoria de les produccions catalanes que s'hi han vist ara fan temporada a Barcelona i algunes d'elles sense cap entrada disponible. "La temporada teatral catalana comença a Girona", ha explicat Sunyer.
El director ha detallat que hi ha 25 coproduccions del festival que tenen "vida pròpia" i fan gira a Barcelona, a l'Estat i fins i tot alguns fan gira internacional. Una mostra és l'espectacle 'Història d'un senglar' que aquest estiu s'ha representat al Festival d'Avinyó, la primera producció que s'ha fet en llengua catalana de tota la història de la mostra francesa.
Ingressos de 3,67 MEUR
Pel que fa a nivell econòmic el Temporada Alta ha tancat amb uns ingressos de 3,67 milions d'euros. De tots aquests diners, el 48% prové de les administracions, un 30% de les entrades i un 22% de les empreses. Aquesta situació és especialment important per a Sunyer perquè assegura que fa anys que persegueix el repte de fer una edició amb l'equilibri d'un 33% entre aquestes tres potes.
Aquesta tardor s'ha aconseguit que el volum d'ingressos per la venda d'entrades ja fregui el terç dels ingressos i de fet és l'any que més diners s'han recaptat percentualment en la venda d'entrades. El repte que queda pendent és l'aportació de les empreses, que està al 22%. Sunyer afirma que malgrat tot, és una fita històrica que no tenen la majoria de festivals europeus. A més, posa èmfasi en la importància que les empreses que fan de mecenes "no han intercedit mai en la programació artística".