Els peatges costaran un 3,5% més a partir de l'1 de gener

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha aprovat aquest dijous la revisió de les tarifes dels peatges

Publicat el 31 de desembre de 2010 a les 12:09

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha aprovat aquest dijous la revisió de les tarifes dels peatges per al 2011, que es traduirà en un augment del 3,5% de mitjana per a tots els vehicles i autopistes. En concret, l'augment serà d'un 3,77% per a turismes i motocicletes i d'un 2,58% per als vehicles pesants. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha resolt aquest dijous l'aprovació de la revisió, que preveu una actualització anual del peatge que paguen els usuaris de les vies de pagament. En declaracinos a RAC1, Recoder ha admès que malgrat que la mesura és impopular 'no tenim més remei que fer-la'.

Els contractes entre la Generalitat i les empreses concessionàries de les autopistes preveuen una actualització del peatge de cara a l'any nou que arriba. Així ho ha anunciat aquest dijous Recoder, que ha precisat que l'augment serà d'un 3,5% de mitjana a partir de l'1 de gener.

Augment peatge per peatge

Territori i Sostenibilitat ha fet públiccom quedaran les tarifes a partir de l'1 de gener del 2011. Als preus, però, s'hi ha d'afegir l'IVA, que aplicarà cada concessionària.

El Túnel del Cadí passarà de 9,53 euros que costa actualment a 9,86 euros (amb excepció dels empadronats al Berguedà, la Cerdanya o l'Alt Urgell). El peatge del tram Sant Cugat-Terrassa passarà de costar 1,02 euros a 1,06 (1,92 dissabtes i festius). El peatge de la C-16 del tram Terrassa-Manresa valdrà 3,22 euros, deu cèntims més que actualment (5,86 euros dissabtes i festius).

De la seva banda, els túnels de Vallvidrera costaran 2,84 euros, també deu cènims més que l'any 2010, i 3,19 euros en hores punta. Per passar pels túnels del Garraf s'hauran de pagar 4,86 euros (fins ara 4,59). D'altres peatges destacats són els de la C-32 Sitges-Vendrell (2,91 euros), Montgat-Mataró (1,04 euros), Mataró-Palafolls (2,57 euros) i Barcelona-Montmeló (1,22 euros).

Càlcul en funció de l'IPC

El càlcul de l'increment de tarifes s'ha fet en funció de dos factors, com ara la repercussió d'entre el 90% i el 100% de la variació de l'IPC durant l'any 2010, que és d'un 2,3%. Un altre dels factors que s'han tingut en compte per calcular l'augment són els increments pendents d'exercicis anteriors al 2003 corresponents a la repercussió de l'increment de l'IVA del 7% al 16% i de l'ajornament de l'IPC. Aquests increments pendents d'aplicar, que van ser ajornats el desembre de 2003, repercuteixen sobre els usuaris de forma lineal des de l'any 2005 i fins a l'any 2013. Això significa un 1,2% addicional.

Impuls del fons de subvenció de peatges

Amb tot, Territori i Sostenibilitat ha anunciat que una de les seves prioritats serà que el Parlament negociï amb el govern espanyol el desbloqueig de la proposició de llei per a la creació d'un fons d'homogeneïtzació, subvenció i rescat selectiu de peatges. Amb els recursos d'aquest fons es podria evitar, entre d'altres, que els usuaris haguessin de fer-se càrrec d'aquest increment addicional de les tarifes per sobre de l'IPC, com a conseqüència de l'IVA pendent, abans esmentat. Aquesta iniciativa ja va superar el tràmit de presa en consideració fa més de dos anys.