Aena ha posat en marxa el 'Pla Hivern', un pla d'actuació per combatre contingències hivernals de gel i neu als aeroports de Barcelona, Girona i Reus. El pla, que serà vigent fins el 15 de març, estableix els passos a seguir davant de situacions climatològiques adverses amb l'objectiu de minimitzar l'impacte en el tràfic aeri dels aeroports. L'Aeroport de Barcelona compta amb cinc vehicles propis, 32 tones d'urea i 11.000 litres de fundent, mentre que el de Girona-Costa Brava té dos llevaneus i un tractor de pala i el de Reus disposa de diverses llevaneus i dues tones d'urea.
Els procediments del 'Pla Hivern' s'actualitzen regularment, els mitjans tècnics es revisen periòdicament i el personal implicat rep una formació continuada que s'intensifica a la temporada anterior a l'arribada de l'hivern, segons informa Aena. En aquest pla operacional hi participen tots els agents implicats com són personal d'Aena, de les companyies aèries o dels agents d'assistència a terra.
Durant la temporada d'hivern els treballs se centren en el seguiment exhaustiu de les condicions meteorològiques i la contínua comprovació de l'estat del paviment a les pistes, carrils de rodament i plataforma. D'altra banda, es confirma la disponibilitat d'equips i materials fundent i es realitzen mesures periòdiques del coeficient de fregament.
Protocol d'actuació
El servei de meteorologia de cada aeroport, amb les prediccions realitzades per l'Agència Estatal de Meteorologia, comunica les possibles condicions adverses i l'oficina d'operacions alerta a tots els equips implicats. Si les pistes i la plataforma estan humides i encara no ha gelat es reparteix urea com a anticongelant, de manera que s'evita la formació de gel. Si ja s'ha produït el gel o la neu, l'urea s'utilitza com a descongelant per eliminar-la i es procedeix després a netejar les zones afectades amb mitjans mecànics.
En el cas que les pistes i la plataforma estiguin cobertes de neu es netegen amb vehicles que disposen de ganivetes, llevaneus i escampadores de fundent sòlid (generalment urea), o bé fundent líquid. També s'utilitzen vehicles escombradors de pista i, ocasionalment, els autoextintors del servei d'extinció d'incendis fora de línea o en reserva poden instal·lar les ganivetes llevaneus específiques per al seu ús a aeroports. A les voreres i zones de pas dels usuaris, si és necessari, també s'aplica urea o un altre tipus de fundent similar.
A continuació, els vehicles que mesuren la fricció comproven el coeficient de fregament de les pistes per verificar que és l'adequat. Si el resultat és positiu, es comunica a tots els implicats que l'aeroport torna a ser operatiu.
Aeroport de Barcelona
El 'Pla Hivern' de l'Aeroport de Barcelona inclou diferents mitjans per pal·liar els efectes de situacions climatològiques adverses a l'operativa aeroportuària habitual. Destaquen dues màquines llevaneus que escampen urea, dues que escampen fundent, un tractor amb ganiveta per a treure la neu i una escombradora per apartar-la. També es disposa d'un vehicle que mesura la fricció per a poder conèixer el nivell de fregament de les pistes.
En cas de ser necessari, l'empresa que realitza l'assistència tècnica de Manteniment del Camp de Vols pot oferir una altra màquina llevaneus que es destinaria a habilitar els accessos de l'aeroport.
Aeroport de Girona-Costa Brava
El pla d'actuació davant de contingències hivernals de gel i neu de l'Aeroport de Girona compta tant amb mitjans interns com externs. En relació als mitjans interns, Aena disposa d'un camió llevaneus equipat per escampar urea, un altre llevaneus destinat a aspirar i escombrar les superfícies afectades i un tractor amb pala per recollir la neu. A més, l'aeroport compta amb 3.000 kg d'urea i 1.000 kg de nitrat magnèsic com a fundent. En relació a mitjans humans, es disposa d'un conductor i sis bombers per a aquesta finalitat.
Pel que fa als mitjans externs, l'aeroport gironí pot disposar dels serveis d'una empresa aliena per a les tasques de neteja i eliminació de la neu o el gel amb un temps de resposta de 30 minuts. Aquesta empresa compta amb dues màquines llevaneus, un tractor amb abonadora per escampar urea i, en cas de ser necessari, dos tractors més amb pales llevaneus. A més, posen a disposició d'Aena quatre operaris per a desenvolupar les tasques descrites en cas de contingència.
Aeroport de Reus
El 'Pla Hivern' de l'Aeroport de Reus per minimitzar l'impacte operacional de contingències hivernals contempla l'emmagatzematge de 2.000 kg d'urea i la disponibilitat de diversos vehicles llevaneus i distribuïdores d'urea facilitats per diferents empreses. Així mateix, els vehicles d'Aena estan preparats per intervenir en cas de necessitat.