La plataforma presentarà demà dues denúncies més per incompliment de la normativa de protecció de dades, i en prepara una tercera per clàusules abusives. L'assemblea de la plataforma d'usuaris ha decidit aquest vespre aturar un tren a l'estació del passeig de Gràcia de Barcelona si en la propera reunió amb Renfe, prevista pel dia 21 a Madrid, no se surt amb un acord ferm.
Fa aproximadament un mes, la plataforma d'usuaris de Renfe va interposar una denúncia davant l'Agència Catalana del Consum per publicitat enganyosa. Segons ha explicat l'advocat Josep Martí, la denúncia obeïa al fet que als combois de mitja distància s'anunciava que es podien comprar els bitllets per Internet, quan això no era possible.
Ara, l'Agència ha comunicat a la plataforma que ha obert un expedient sancionador contra la companyia. Tot i que l'entitat no coneixerà l'import de la multa, l'advocat ha dit que l'obertura de l'expedient és una 'victòria' i ha anunciat que es preparen noves denúncies. Les dues següents s'interposaran demà mateix i es faran arribar a l'Agència de Protecció de dades per incompliment de la normativa.
En aquest cas, les dues denúncies faran referència a la vulneració de la llei en aquest àmbit. En el primer cas, perquè 'en els fulls de reclamació que hi ha a les estacions, en cap cas s'informa que les dades personals que s'aportin, com el nom o el DNI, es tractaran en un fitxer', indica Martí. D'altra banda, la segona de les denúncies es referirà al fet que a la pàgina web de Renfe, quan es vol formular una queixa o reclamació, 'tot i que s'informa que aquelles dades es tractaran, no es diu com s'ha de fer perquè la companyia no les utilitzi més endavant si l'usuari no vol', concreta l'advocat.
A més d'aquestes dues denúncies, l'entitat en prepara una tercera per clàusules abusives en la contractació dels bitllets. 'De moment, aquesta denúncia és la que està més verda; s'està preparant per fer-la arribar a l'Agència Catalana del Consum', diu l'advocat.
En aquest cas, el motiu es deu al fet que, mentre que als viatgers de Rodalies se'ls retorna l'import del bitllet o se'ls en dóna un de nou si el tren arriba amb retard, això no passa en el cas dels trens de mitja distància. 'Nosaltres no tenim dret absolutament a res, i el que volem és que se'ns equipari amb la resta d'usuaris', concreta Josep Martí, en referència al retorn de l'import dels bitllets.
Noves accions
Aquest vespre, l'assemblea d'usuaris de Renfe ha celebrat una assemblea als locals de l'Estació Espai Jove de Girona. La reunió, que ha començat a dos quarts de nou i ha durat aproximadament dues hores, ha comptat amb la presència d'uns quaranta usuaris. Els assistents han decidit un full de ruta de les properes accions a emprendre.
Els portaveus de la plataforma han donat a conèixer que el proper dia 21 hi haurà una reunió a Madrid amb representants de Renfe. Segons ha explicat una de les portaveus, Marian Riembau, els usuaris han decidit esperar el resultat de la trobada per portar a terme una 'acció contundent' si la companyia no dóna resposta a les seves principals demandes (relacionades amb el compliment dels horaris i la rebaixa dels bitllets).
En cas que Renfe no posi solucions sobre la taula, els afectats tallaran el pas d'un tren a l'estació de passeig de Gràcia. A més d'aquesta protesta, l'assemblea també ha anotat altres protestes que es podrien portar a terme: portar un mocador blanc durant el viatge o deixar de pagar el bitllet a partir de l'1 de juny.
'Si no en tenim prou amb el que ens donen, a partir del dilluns dia 25 convocarem aquestes protestes', ha indicat Marian Riembau. Els membres de la plataforma sostenen que la seva reivindicació és reclamar un servei de qualitat. 'Només demanem poder arribar a l'hora a la feina', ha resumit un dels seus portaveus, Albert Orriols.