En el cas concret dels trens, ICV creu que aquestes millores haurien de concretar-se en dos punts: D'una banda, cal un augment significatiu de les inversions en infrastructures ferroviàries, que permeti ampliar la xarxa (en particular, allargant la línia Martorell - Cerdanyola fins a Mollet i començant el tancament del cinturó ferroviari de Mataró a Vilanova pel Vallès i el Penedès) i millorar l'estat de conservació de les moltes estacions que avui no ofereixen els serveis mínims desitjables. En aquest sentit, des d'ICV consideren inadmissible que el gruix de les inversions que es fan a l'Estat en matèria ferroviària vagi destinat a les línies d'alta velocitat, que només usa una petita part de la població, en detriment dels serveis de rodalies que són utilitzats per bona part de la ciutadania en els seus desplaçaments diaris als seus llocs de treball, estudi i oci.
Per altra banda, des d'ICV entenen que es fa imprescindible un augment del número de trens en hores punta i l'ampliació dels horaris a les nits i els caps de setmana. Des d'Iniciativa Verds es creu que el tren de rodalies ha de ser l'autèntic metro de la regió metropolitana, amb temps de pas comparables als dels combois de les línies urbanes de TMB. D'altra banda, els trens nocturs, particularment els caps de setmana, serien un element que hauria de permetre els desplaçaments de la ciutadania, sobre tot de la gent jove, de manera ràpida i segura, cap a i des dels seus indrets d'esbarjo.
A ICV consideren que amb els diners pressupostats per al començament de les obres del Quart Cinturó es podria cobrir una part de les inversions que es requereixen per millorar el transport públic de l'àrea metropolitana. Un transport públic de qualitat, a més, significaria un descens de la mobilitat en vehicle privat i evidenciaria que infrastructures com el Quart Cinturó no són necessàries i són el màxim exponent d'un model de mobilitat insostenible i obsolet.
