Acció d'ICV de Granollers contra el quart cinturó

Publicat el 10 de febrer de 2006 a les 14:01
En una acció directa duta a terme aquest dijous al matí al vestíbul de l'estació de Granollers Centre, un grup d'adherits i adherides d'ICV han fet el gest simbòlic de regalar llaunes de sardines als usuaris de Rodalies RENFE. D'aquesta manera s'ha volgut reconèixer els ciutadans i les ciutadanes que, segons ICV de Granollers, utilitzen diàriament un servei deficient i massificat, tot viatjant ''com sardines enllaunades dins dels trens''. Aquesta activitat està emmarcada en el conjunt d'accions que les diferents entitats membres de la Campanya Contra el Quart Cinturó estan duent a terme per reclamar millores en el transport públic en general, i en els serveis ferroviaris en particular, a la regió metropolitana de Barcelona.

En el cas concret dels trens, ICV creu que aquestes millores haurien de concretar-se en dos punts: D'una banda, cal un augment significatiu de les inversions en infrastructures ferroviàries, que permeti ampliar la xarxa (en particular, allargant la línia Martorell - Cerdanyola fins a Mollet i començant el tancament del cinturó ferroviari de Mataró a Vilanova pel Vallès i el Penedès) i millorar l'estat de conservació de les moltes estacions que avui no ofereixen els serveis mínims desitjables. En aquest sentit, des d'ICV consideren inadmissible que el gruix de les inversions que es fan a l'Estat en matèria ferroviària vagi destinat a les línies d'alta velocitat, que només usa una petita part de la població, en detriment dels serveis de rodalies que són utilitzats per bona part de la ciutadania en els seus desplaçaments diaris als seus llocs de treball, estudi i oci.

Per altra banda, des d'ICV entenen que es fa imprescindible un augment del número de trens en hores punta i l'ampliació dels horaris a les nits i els caps de setmana. Des d'Iniciativa Verds es creu que el tren de rodalies ha de ser l'autèntic metro de la regió metropolitana, amb temps de pas comparables als dels combois de les línies urbanes de TMB. D'altra banda, els trens nocturs, particularment els caps de setmana, serien un element que hauria de permetre els desplaçaments de la ciutadania, sobre tot de la gent jove, de manera ràpida i segura, cap a i des dels seus indrets d'esbarjo.

A ICV consideren que amb els diners pressupostats per al començament de les obres del Quart Cinturó es podria cobrir una part de les inversions que es requereixen per millorar el transport públic de l'àrea metropolitana. Un transport públic de qualitat, a més, significaria un descens de la mobilitat en vehicle privat i evidenciaria que infrastructures com el Quart Cinturó no són necessàries i són el màxim exponent d'un model de mobilitat insostenible i obsolet.