El rescat de la concessió de la C-17 pot costar 275 milions d'euros al Govern

En la seva vista a La Garriga, Santi Vila evita concretar sobre el possible rescat | El crèdit per finançar l'autovia va vèncer el 31 de desembre i les negociacions per renovar-lo han fracassat

Publicat el 20 de febrer de 2015 a les 16:35
Actualitzat el 20 de febrer de 2015 a les 16:37

L'autovia C-17 a Ripoll, el dia que es va inaugurar. Foto: Adrià Costa


El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha evitat concretar aquest matí a la Garriga sobre la possibilitat que la Generalitat hagi de rescatar la concessió de la C-17. "Ho resoldrem molt properament preservant l'interès general. Farem un esforç per preservar la infraestructura", ha assenyalat en declaracions a NacióGranollers. De fet, tot apunta que la setmana vinent es farà pública la decisió coincidint amb el possible concurs de creditors de la concessionària.

En tot cas, aquesta possibilitat pren més força cada dia. Així ho publica avui La Vanguàrdia després que les negociacions per refinançar el crèdit que va fer possible construir l'autovia hagin fracassat. Si s'acaba confirmant que el Govern s'ha de quedar la infraestructura li pot suposar un cost de 275 milions d'euros, una quantitat que pot disparar el dèficit i el deute públic de la Generalitat.

L'autovia, entre Centelles i Ripoll, es va acabar d'inaugurar el 2011 amb un règim de concessió de Cedinsa, una empresa que va assumir la inversió a canvi de cobrar del Govern un “peatge a l'ombra”. Per fer-ho possible va ser necessari un crèdit sindicat de 220 milions d'euros que la concessionària –participada aleshores per FCC (27%), Caixa Catalunya (20%), Comsa, Copisa i Copcisa- va negociar amb La Caixa, Caja Madrid, ICO, BBVA, Caixa Catalunya i Banesto –actualment CaixaBank, Bankia, Banco Santander, BBVA, Catalunya Caixa i l'ICO-. El crèdit, de només cinc anys, va vèncer el 31 de desembre passat i, fins ara, no s'ha aconseguit renegociar.

“El projecte està sobredimensionat des del punt de vista financer i, per tant, no és possible refinançar-lo”, han assenyalat fonts d'un dels bancs a La Vanguàrdia. Al produir-se l'impagament el contracte obliga a la Generalitat a subrogar-se el crèdit de Cedinsa Ter, el que a la pràctica suposarà el rescat de l'autovia. La quantitat resultant si s'activa la responsabilitat patrimonial de l'administració (RPA) seria de 275 milions d'euros, els del crèdit i 55 milions addicionals. Una despesa que, malgrat que la Generalitat ho intentarà evitar, pot fer disparar el dèficit i deute públic. La concessionària, per la seva banda, té dos mesos per demanar el concurs de creditors, una situació que pot ser imminent ja que el crèdit va vèncer el passat 31 de desembre.

Santi Vila, en una roda de premsa a la Garriga. Foto: Adrià Costa