EUiA del Vallès Oriental i les organitzacions locals de les poblacions de la comarca preveuen en els pròxims mesos portar i explicar la campanya arreu del territori, així com recollir el recolzament massiu de la ciutadania. En aquest sentit, hi haurà punts de recollida de signatures als principals mercats municipals i de marxants de les poblacions del Vallès, com Canovelles i Lliçà, així com taules per a difondre-la a les zones més concorregudes com el centre de Granollers. Així ho ha explicat Montero, que ha dit que “portarem la campanya als carrers de les nostres ciutats i demanarem el suport de la ciutadania. És una responsabilitat de tothom que hi hagi una Llei Electoral més justa”.
I és que, com ha explicat Miralles, l’actual Llei “deixa sense representació a les Corts milers de ciutadans que voten”. És el cas de la coalició d’IU i ICV-EUiA, la força més perjudicada pel sistema actual, que “amb un milió de vots només ha aconseguit 2 diputats, deixant 700.000 vots sense representació al Congrés. En canvi, el PSOE amb 11 milions de vots va aconseguir 168 diputats, i el PP amb 10 milions, 154. La llei té una absoluta manca de proporcionalitat, no respon a la garantia d’una persona, un vot, i vulnera clarament els principis i les regles del joc democràtic”, ha dit Miralles. També ha explicat que “no és una campanya partidista sinó democràtica. El logotip d’EUiA no surt en cap dels materials que hem editat, la portem a terme fora de període electoral, no va en contra de ningú ni a favor de ningú. És una petició per superar un sistema electoral profundament injust. Per això convidem a la gent del Vallès a adherir-se a aquest compromís, i fem una crida explícita als sindicats representats a la comarca, Associacions de Veïns, càrrecs electes i mitjans de comunicació per a que no permetin aquest altre tipus d’il·legalització de partits’”.
Amb aquests arguments, EUiA, que ja compta amb suports polítics i socials, vol sumar la complicitat de la ciutadania per tal d’impulsar al Congrés una iniciativa popular que faci possible el canvi de la Llei Electoral, un canvi “en favor de la democràcia i la justícia que pogués aplicar-se ja a les pròximes eleccions generals”.
Què proposa EUiA
Miralles ha explicat que el canvi que proposa EUiA, acompanya políticament IU, no necessita un canvi constitucional. Com ja preveu la Carta Magna, es planteja que es puguin incrementar de 350 a 400 el nombre d’escons al Congrés. 50 més que no vindrien determinats pels vots de les actuals circumscripcions electorals sinó que formarien part d’una gran bossa de restes (aquells vots que acaben sobrant després de l’adjudicació del darrer diputat a cada província) de circumscripció única a l’estat.
Amb l’adjudicació d’aquests 50 diputats, pel mateix sistema d’Hondt, i amb la rebaixa de 2 a 1 diputats assignats per defecte a cada circumscripció (alliberant-ne la meitat per a assignació proporcional de vots i no per territori) la coalició d’IU i ICV-EUiA, per exemple, podria tenir, amb els mateixos vots de la darrera contesa electoral, 8 diputats més que ara.