Avui entra en servei parcialment el primer tram de la ronda Nord de Granollers

Publicat el 14 de juny de 2005 a les 17:14
El primer tram de la ronda Nord de Granollers, entre la carretera de Cardedeu i la rotonda de Can Mònic, entrarà en servei avui, parcialment. Aquesta actuació, que millora la comunicació entre els barris del nord de Granollers i el sud de les Franqueses del Vallès, ha suposat una inversió de 27,2 MEUR.

La primera fase de la ronda Nord comprèn el tram entre l'encreuament amb la carretera de Cardedeu-Sant Celoni i la rotonda de connexió amb l'antiga N-152 (rotonda de Can Mònic). L'obertura al trànsit serà parcial; entre la carretera de Cardedeu i l'enllaç de Bellavista, es posen en servei tots dos sentits de la circulació, mentre que entre Bellavista i Can Mònic només estarà obert en el sentit de sortida de Granollers. Aquesta mesura pretén evitar que s'originin congestions del trànsit, donat que el tram corresponent a la segona fase no ha entrat en servei i els vehicles es quedarien sense sortida a partir de Can Mònic.

Descripció de les obres
El tram de la ronda Nord de Granollers que es posa en servei té 2,3 quilòmetres de longitud i quatre carrils, dos per sentit de circulació. Les dues calçades estan formades per un voral exterior d'1,5 metres, dos carrils de 3,5 metres i un voral interior d'1 metre cadascuna i estan separades per una mitjana, enjardinada, de 2 metres d'amplada.
Aquest tram comprèn tres enllaços:
·Rotonda inicial, ja existent, amb la carretera C-251 (carretera de Cardedeu).
·Enllaç de Bellavista, format per un pas superior i dues rotondes, una a cada costat del tronc.
·Rotonda de Can Mònic. És una rotonda el·líptica que s'ha construït al final del tram, i que connecta amb la carretera N-152a
Les obres han inclòs l'execució d'un tram en fals túnel a la zona de Bellavista, amb una longitud de 150 metres i d'un pas inferior sota la via del ferrocarril de Barcelona-Puigcerdà. A més, al final de l'actuació, s'ha construït sota la rotonda una canalització, de 136 metres, del torrent Carbonell. D'altra banda, s'han construït els ponts següents:
·Pont de l'enllaç de la C-251, de 74 metres de longitud i format per tres trams.
·Pont de l'enllaç de Bellavista. És un pas superior sobre el tronc, que connecta les dues rotondes de l'enllaç, de 28 metres de longitud.
·Pont del camí antic de Cardedeu. És un pas superior que dóna continuïtat a aquest camí. Format per dos trams, té 74 metres de longitud.
·Pont del carrer Girona (Bellavista), de dos trams i 47 metres de longitud.

Obres complementàries

A més de l'actuació principal, s'han executat una sèrie d'obres complementàries, com l'eixamplament del carrer de Puig i Perucho, de Granollers, i l'execució d'un nou tram –amb quatre carrils i mitjana– al carrer Migdia de les Franqueses del Vallès, des de la rotonda de Can Mònic fins a la riera de Carbonell.

Les principals mesures correctores de tipus mediambiental que s'han aplicat han consistit en la formació d'hidrosembres i en plantacions d'arbres i arbustos, així com en la construcció de 80 metres de pantalles acústiques i 180 metres de pantalles antienlluernament.

Circumval·lació de Granollers

La ronda Nord de Granollers té com a missió formar, juntament amb la ronda Sud construïda fa alguns anys, una circumval·lació que contribueixi a comunicar diferents barris del municipi i reduir el pas del trànsit pel centre de Granollers. La ronda Nord permetrà connectar tota la part est de Granollers, i les carreteres que hi conflueixen, amb la carretera C-17; per tant, els vehicles que es vulguin dirigir cap a Vic o Barcelona podran utilitzar aquesta infraestructura.

Aquesta actuació comprèn tres fases. Avui entra en servei la primera, mentre s'executen els treballs de la segona, entre la rotonda de Can Mònic i la connexió amb la C-17, que tenen un pressupost de 17,7 MEUR. Aquestes obres van començar el quart trimestre de 2003 i conclouran l'abril de 2006. En aquesta segona fase, cal destacar la construcció d'una rotonda a diferent nivell per substituir la intersecció anterior, que registrava una elevada accidentalitat.

Soterrament de la ronda

La tercera fase consisteix en el soterrament d'un tram d'uns 800 metres, situat a cavall entre la primera i la segona fase; en concret, des del pas inferior de la línia del ferrocarril de Portbou, i el pas inferior sota la línia del ferrocarril de Puigcerdà. Aquest soterrament permetrà reduir l'impacte d'aquesta via al seu pas pel barri de Can Calet.

El projecte constructiu d'aquestes obres ja s'ha aprovat i se n'iniciarà la licitació el juliol vinent. Està previst que els treballs comencin enguany, amb un termini d'execució de 18 mesos. El cost previst és de 18,2 MEUR.