La Campanya contra el Quart Cinturó ha emès un comunicat on critica l'estudi d'infraestructures de mobilitat de la Universitat Politècnica de Catalunya. Aquí el podeu llegir íntegrament.
Desmentim que el nou traçat disminueixi l'impacte ambiental i que compti amb consens.
A mitjans de 2005 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques encarregà a l'enginyer Manuel Herce, director del Departament d'Infraestructures del Transport i del Territori de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), un estudi sobre infraestructures de mobilitat en l'àmbit metropolità. L'estudi, malgrat tenir alguns elements positius (reconeix que no és necessari un nou eix en el corredor mediterrani a Catalunya), proposa una nova concepció de les infraestructures en l'àmbit metropolità, al mateix temps que una nova traça per al Quart Cinturó.
L'estudi, lliurat a finals del 2005, encara no ha estat publicat oficialment, malgrat que se'n poden consultar detalls en algun web i que ha estat utilitzat per representants de la Generalitat en diverses declaracions i filtrat parcialment a la premsa. La mateixa Secretaria per a la Mobilitat n'ha difós el contingut entre diferents formacions polítiques com a instrument de negociació en el disseny futur de les infraestructures de mobilitat.
Amb posterioritat a l'encàrrec d'aquest estudi i al seu lliurament, la Secretaria per a la Mobilitat ha sotmès a informació pública el Pla d'Infraestructures de Transport de Catalunya (PITC) i les Directrius Nacionals de Mobilitat (el desembre de 2005 i el febrer de 2006 respectivament). El PITC ni tan sols recull algunes de les propostes de l'estudi de la UPC.
Des de la Campanya Contra el Quart Cinturó desmentim les afirmacions fetes pels representants del Departament de Política Territorial i Obres Públiques en el sentit que la nova traça dissenyada en l'estudi de la UPC disminueix l'impacte ambiental i disposa de consens en el territori. Com es pot veure en les imatges adjuntes, la traça suposa essencialment la mateixa fragmentació de la plana del Vallès. A més, cal deixar constància que el suposat consens només s'ha aconseguit amb una part dels municipis afectats, ja que la nova traça tendeix a situar-se a cavall dels límits municipals.
La Campanya Contra el Quart Cinturó reitera l'oposició a aquest projecte, en part en base a arguments que encara no han estat rebatuts formalment amb dades:
-estem en les llindars més alts europeus de xarxa bàsica vial d'autopistes i autovies i en alta velocitat ferroviària;
-estem en baix nivell europeu de ferrocarrils i carreteres convencionals;
-el resultat del PITC divergeix, no convergeix, amb Europa; i
-hi ha marge (europeu) per fer menys autovies i més ferrocarril.
L'ànàlisi de l'estudi de la UPC ens porta a destacar que:
-els impactes de la proposta de la UPC no divergeixen essencialment de la proposta del Ministeri;
-es planifica la regió metropolitana des de la visió exclusiva de les xarxes bàsiques i excloent altres paràmetres ambientals;
-es deixen de banda les consideracions de la qualitat atmosfèrica, de la fragmentació dels espais naturals...; i
-el "consens" sobre la nova traça no existeix.
Per a aconseguir un model de qualitat per a la Regió metropolitana ens calen xarxes de mobilitat que mantinguin l'equilibri entre sistema urbà i sistema d'espais lliures, tot avançant cap a una gestió integral de la mobilitat. La segona corona metropolitana ha de superar la condició de perifèria, articulant xarxes viàries i ferroviàries bàsicament al servei del sistemes urbans i prioritzant el transport públic (nova xarxa ferroviària) per davant de la viària. El dèficit de dotacions, exclusivament ferroviàries, dóna marge per a reorientar amb urgència les inversions previstes per l'Estat.

ARA A PORTADA
Publicat el 13 de juliol de 2006 a les 18:30
Et pot interessar
-
Societat La penúltima fase de la reforma de l’avinguda Sant Esteve de Granollers està a punt d'acabar
-
Societat Els bombers de Granollers fan un minut de silenci per al company mort a l'incendi del Baix Ebre
-
Societat Un accident a la C-33 a l'altura de Mollet del Vallès ha creat retencions de 2 quilòmetres
-
Societat El llançament de pintura a Pilar Rahola acaba amb un judici per «danys» i «antisemitisme»
-
Societat Berta Arcos és la jove que representarà Granollers en la Conferència Internacional de Joves per la Pau
-
Societat Berta García, una de les millors notes de la selectivitat: «És important estudiar però també descansar»