Crida ciutadana a participar en la manifestació contra el Quart Cinturó del dia 18

Publicat el 14 de novembre de 2007 a les 18:37
 
PRESENTACIÓ DE LA MANIFESTACIÓ DEL 18 DE NOVEMBRE "EL VALLÈS SENSE EL QUART CINTURÓ"
CRIDA A LA RESPONSABILITAT DE LA CIUTADANIA I DE LA CLASSE POLÍTICA.
DIUMENGE TOTS A LA MANIFESTACIÓ A GRANOLLERS. UN ALTRE MODEL ÉS POSSIBLE: CONSTRUÏM-LO.
 
La manifestació s'iniciarà a la plaça de l'Ajuntament de les Franqueses a les 11 del matí amb una marxa amb bicicleta i una caravana de tractors que s'afegiran al gruix de manifestants convocats a les 12 del migdia a la plaça de Jaume I (o del Lledoner) de Granollers, per seguir tots plegats en manifestació fins a la plaça de la Corona, on aproximadament a les 13.45 és llegirà el manifest i es clourà la manifestació.
 
Avui, una vegada més, com mostra clarament la diversitat de persones que donen suport a la convocatòria, constatem el rebuig que genera l'obstinació de determinats sectors en promoure una via, el Quart Cinturó, que representa ja un model caduc de desenvolupament econòmic i territorial. Un model que pren diferents noms, ara Quart Cinturó, ara B-40, ara Autovia Orbital, ara millora de la connectivitat Baix Llobregat-Vallès, ara C-35, i aquests dies, en la discussió i esmenes dels pressupostos generals de l'Estat, A-7 Vilafranca-Abrera i A-7 Terrassa-Granollers (dotacions per a la redacció dels estudis informatius). Aquesta darrera tramitació amb aquest nom evidencia que el nom no fa la cosa. I això malgrat l'aparent consens a Catalunya i la darrera resolució del Parlament de Catalunya sobre la nova concepció d'aquesta infraestructura i la seva integració en la xarxa de mobilitat. Cal clarificar, per tant, de quin projecte en concret s'està parlant: un projecte amb disseny i concepció estatal, o una via de caràcter comarcal i integrada en una xarxa de mobilitat que prioritzi el transport públic.
 
El que hi ha subjacent encara és el debat sobre el manteniment o no del mateix model de mobilitat i de desenvolupament econòmic i territorial que representa el Quart Cinturó: la cultura del cotxe, l'organització del territori en base a les carreteres, un model energètic amb una crisi anunciada, la dependència externa de l'economia, el manteniment dels problemes i de l'exclusió social en la mobilitat a la regió metropolitana, la transformació sense aturador del territori, la pèrdua de part del nostre patrimoni històric i cultural i dels nostres espais agraris i naturals, l'empitjorament de la qualitat atmosfèrica i ambiental, el canvi climàtic...
 
La Campanya, mai cansada de repetir que hi ha altres models possibles ha decidit donar a llum un nou document de proposta, "El Vallès sense el Quart Cinturó". Aquest document expressa el clar convenciment que és possible millorar la mobilitat i la qualitat territorial a la segona corona metropolitana sense el Quart Cinturó i tot el que aquesta via representa.
 
El document proposa com fer possible la conservació del nostre patrimoni històric i natural, la millora de la cohesió de les nostres ciutat i municipis, la potenciació del dinamisme econòmic, i l'optimització i universalització del dret a la mobilitat sobre unes altres bases: el més alt respecte per la identitat del territori (espais agraris i naturals, sistemes urbans), i una xarxa de mobilitat moderna que sàpiga respondre amb eficiència als reptes d'un entorn metropolità i del compromís amb el medi ambient: la potenciació del transport públic i la millora de la xarxa secundària de carreteres.
 
Així es proposa la necessitat de definir el model territorial i d'implementar instruments de protecció i gestió dels espais agronaturals, i d'inserir amb coherència la xarxa de mobilitat en aquest marc. Per ordre de prelació, proposem la creació d'una autoritat regional que gestioni conjuntament tota la xarxa de mobilitat per millorar-ne l'eficiència i l'assoliment d'objectius més ambiciosos en la mobilitat amb transport col•lectiu, la creació d'una veritable xarxa de transport col•lectiu a la segona corona metropolitana i la millora de la xarxa secundària de carreteres, tot avaluat amb anàlisis de corredors i de modalitat de mobilitat.
 
Denunciem també així la manca de concreció del compromís del Govern de la Generalitat de negociar un nou Pacte Nacional per les Infraestructures i la revisió del Pla d'Infraestructures de Transport de Catalunya durant el 2007 (Pacte de l'Entesa Nacional de Progrés, 2006) amb la participació dels agents econòmics, socials, territorials i ambientals, i el retard en l'aparició dels instruments de planificació territorial que donin coherència a la complexitat de la Regió Metropolitana.
 
Convidem, per tant, a totes les persones i col•lectius que senten la necessitat de construir un futur molt millor a manifestar-se diumenge per "El Vallès sense el Quart Cinturó". La manifestació és un clar NO al vell model de mobilitat, i un contundent SÍ AL VALLÈS SENSE EL QUART CINTURÓ.
 
 
...........................................................................
 
Llistat de persones del Vallès adherides a la Campanya

Amadeu Barbany (Comerciant)
Agapit Borràs (Arquitecte i Urbanista)
Josep Cardús (Mossèn de Corró d'Amunt i Marata)
Joaquim Cassà (Coordinador Comarcal Unió de Pagesos)
Antoni Comella (Ceramista)
Agustí Corominas (Cineasta)
Toni Cuesta (Músic)
Jordi Cuixart (empresari)
Jaume Dantí (Historador)
Joan Carles Doval (Editor discogràfic)
Marc Freixa (Ambientòleg)
Joan Garriga (Historiador)
Josep Gassó (Mossèn de Corró d'Avall)
Oriol Guinart (Geòleg)
Magdalena Jimenez (Pintora)
Miquel Llach (Dissenyador)
Pep Mogas (Artista)
Santi Montagut (Periodista)
Vanda Mota (Artista)
Roser Nadal, (Ceramista)
Eduard Navarro (Historiador)
Armand Parellada (Músic)
Montserrat Ponsa (Periodista)
Oleguer Presas (Futbolista)
Rosa Pruna (Presidenta d'ASAJA)
Martí Pujadas (Politòleg)
Vicenç Relats (Periodista)
Jordi Ribó (Fotògraf)
Pep Riera (Pagès)
Vicenç Sáez (Productor cultural)
Noel Tatú (Artista)
Joan Vallicrosa (Mossèn de Llerona)
Vicenç Viaplana (Artista)
....................................................................
 
Intervenció d'Agapit Borràs a la roda de premsa

Voldria fer tres reflexions. (Agàpit Borràs, arquitecte i urbanista)

1) Arreu d'Europa,
Hi ha una bona xarxa de carreteres i a més a més hi ha autopistes.
Hi ha una bona xarxa de ferrocarrils i a més a més hi ha el tren d'alta velocitat.
Però a l'Estat espanyol això funciona al revés i damunt d'una xarxa precària de carreteres
i de ferrocarrils, l'Estat aboca les inversions en autopistes, autovies i en el tren d'alta
velocitat.

2) A Catalunya el sistema urbà és feble i continua fragmentat en 946 municipis, i aixó
dificulta molt i molt la modernització del pais.
El sistema d'espais no urbanitzats, és fràgil. Més enllà dels parcs naturals i zones amb
pendent superiors al 20 %, a les zones planeres, els boscos, prats i conreus, sembla que
estiguin a precari i que els pagesos s'hagin d'examinar cada dia per demostrar que volen
treballar la terra.
Però el sistema viari és rendible per a les empreses constructores que hi fan el seu
negoci amb mil·lions de m3 de formigó. I de mica en mica es quadricula el territori i allò
que es quadricula, amb el temps s'acaba omplint.
La mobilitat entre la primera i segona corona metropolitana demana actuacions més
integradores i imaginatives que possibilitin la connexió dels usuaris a un transport públic
modèlic sobre el territori.

3) Nosaltres estem per la modernització del pais, de Catalunya
I ja n'estem tips de la demagògia barata que diu que el pulmó de l'àrea metropolitana i de
Catalunya necessita el Quart Cinturó com el pa que es menja.
Hem de recordar que la Carta de Leipzig, redactada ara fa sis mesos, el maig de 2007,
pels ministres de la Unió Europea, sobre Ciutats Europees Sostenibles, considera la
mobilitat com un dels problemes majors i proposa potenciar el transport públic, coordinat
amb les xarxes interurbanes, amb els models urbans, així com amb les infrastructures per
a vianants i bicicletes en els seus desplaçaments.
La Unió Eurpea aposta clarament pel canvi de model, amb conseqüències directes per la
cultura del vehicle privat i apostant per l'eficiència energètica
Us posaré un exemple ben proper, a França, Nicolas Zarkozy, que presideix un govern
conservador, ha posat fre al trinomi: autopistes, cotxes i transport per carretera.
Seguint referents d'altres països europeus com Austria i Suïssa, el govern francès
proposa un gran acord polític per:
aturar i no augmentar el nombre i capacitat de les autopistes
potenciar la xarxa de ferrocarrils
potenciar la xarxa de tramvies amb 1.500 kmts, contra els 329 existents, i
prohibir el transport de mercaderies per carretera i portar-les amb tren.
Aquests si que són indicadors d'una modernitat molt més sòlida.
El model del Quart CInturó ha quedat antiquat i pretén consolidar un sistema de
comunicacions insostenible, que ja comença a ser obsolet a la Unió Europea.
Enriqueix a les empreses que el construeixen, però empobreix el territori.
Sí a una nova cultura del territori! No al Quart Cinturó!