
La Generalitat vol posar fi a la manca de qualitat del servei de Rodalies i Regionals que han de patir diàriament més de 400.000 usuaris, milers d'ells del Vallès Oriental. Per això, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluis Recoder, ha anunciat aquest dimarts un nou contracte amb Renfe per cobrir aquest servei. Amb el nou contracte per al 2011-2015, validat per Renfe, la Generalitat podrà sancionar fins a 30.000 euros per incompliments del servei i fins i tot rescatar línies per canviar d'operador. Aquest últim és un punt innegociable. De fet, Recoder adverteix que només signarà el nou contracte si el govern espanyol aprova una nova llei ferroviària que permeti aquest relleu d'operador.
El conseller ha advertit que la Generalitat, tot i ser l'autor del nou contracte, no el signarà fins que la nova llei ferroviària estigui aprovada i vigent. En relació amb la possibilitat de canviar d'operador, que legalment no es pot fer perquè la vigent llei ferroviària no ho preveu, el conseller Recoder ha reconegut que, tot i que la llei o permetés, en aquests moments seria ''impossible'' fer aquest canvi perquè en el mercat no hi ha un operador amb 256 combois ferroviaris amb ample de via ibèric que pugui substituir a Renfe. Tot i això, el conseller ha exigit aquesta nova llei ferroviària i aquest nou contracte amb Renfe perquè és necessari que el Govern tingui la possibilitat a mitjà termini de canviar d'operador en cas d'incompliment d'uns mínims de qualitat del servei.
Devolució del preu del bitllet si hi ha retards
Entre les mesures per garantir la qualitat que inclou el Govern en el nou contracte destaca la garantia de l'ús prioritari del català en la relació amb els viatgers i la incorporació d'obligacions d'informació sobre el servei i les seves incidències. El conseller també ha informat que en el nou contracte s'exigirà una millora en el temps de resposta davant d'una avaria. La Generalitat vol que el temps de resposta per substituir un tren avariat sigui d'un màxim de 90 minuts, quan actualment està en els 120 minuts. La nova proposta de contracte vol que s'obligui a la devolució del preu del bitllet quan es superin els 15 minuts de retard.
Capacitat de sancionar ''per primera vegada''
Una de les novetats del nou contracte és que ''per primera vegada'' la Generalitat es dota d'instruments de control de la gestió de Renfe en cas d'incompliments, cosa que suposarà tenir capacitat de penalitzar i sancionar a l'operador. L'import de les sancions serà gradual en funció de la importància de la incidència però podria arribar fins els 30.000 euros en cas de què l'operador decidir suprimir alguns trens.
A banda de la modificació de la llei, des de la Generalitat s'exigeix també a Madrid que compleixi altres compromisos pendents com la inversió de 4.000 milions del pla per la millora d'infraestructures ferroviàries de Rodalies de Barcelona; i la inclusió del Govern català en el conveni entre Renfe i Adif per a la gestió de les estacions.