Els alumnes recuperen els topònims de la Garriga

La FUMH impulsa el projecte TOPOS per motivar tot l'alumnat i integrar els escolars nouvinguts

Publicat el 29 d’octubre de 2012 a les 19:15
Alumnes, professors i l'alcaldessa de la Garriga, en la presentació del projecte TOPOS. Foto: FUMH

Alumnes de l'escola Puigraciós i de l'Institut Manuel Blancafort de la Garriga participen en un projecte per la recuperació dels topònims del terme municipal i dels noms tradicionals de les cases per part de l'alumnat. Es tracta del projecte TOPOS, presentat a finals de la setmana passada, i que té com a objectiu principal la motivació de l'alumnat el qual, amb la seva feina, és conscient que està fent un servei a la col·lectivitat de manera immediata i se sent eminentment útil.

El projecte el coordina Cristina Visiers, responsable de l'Aula de Diversitat, Mediació i Participació de la Fundació Universitària Martí l'Humà (FUMH), i s'ha finançat amb recursos que la Secretaria d'Immigració de la Generalitat ha aportat a la FUMH. Per tant, no té cap cost ni per les escoles ni per l'Ajuntament. TOPOS ha demostrat ser molt útil en els municipis amb molts escolars nouvinguts, ja siguin de països estrangers com de l'àrea metropolitana de Barcelona. "Contribueix enormement a la seva integració en el seu nou poble de residència, perquè amb la seva feina el coneix i aprèn a estimar-lo", destaquen des de la FUMH.

En la presentació del projecte, l'alcaldessa de la Garriga, Meritxell Budó, es va comprometre a penjar aquest projecte a la pàgina web de l'Ajuntament (que ja comença a funcionar amb certa normalitat després de l’atac d’un pirata informàtic espanyolista) per tal que la ciutadania i els visitants disposin de la valuosa informació que aquest treball proporciona. TOPOS s'ha aplicat amb èxit a diversos països, principalment Argentina i els Estats Units, i ha estat validat per diverses universitats com un instrument molt valorat pel que comporta de motivació per a l'alumnat. Conjuntament amb la Fundació Jaume Bofill, la Fundació Universitària Martí l'Humà ha estat des de la seva creació fa deu anys, la impulsora d'aquest model educatiu a Catalunya.