Els treballs continuen ara per a completar la urbanització en superfície i finalitzaran la tardor vinent. L’actuació millora la integració de la C-17 en l’entorn urbà i permet als vehicles de pas circular amb més fluïdesa i amb millors condicions de seguretat.
El soterrament, amb un pressupost de 25,1 MEUR, s’emmarca en una intervenció global a la C-17 en aquesta població que comportarà una inversió total de 40,3 MEUR.
Millor circulació, millor integració urbana
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, juntament amb l’alcalde de Montcada i Reixac, César Arrizabalaga, han visitat avui el nou tram soterrat de la C-17 en aquest municipi, amb motiu de la seva posada en servei.
Aquesta obra abasta en total un tram d’1,5 quilòmetres de la C-17 al seu pas per Montcada i Reixac, entre el pas de la C-17 sota la línia de ferrocarril Barcelona – Puigcerdà i la passarel·la de vianants sobre la carretera. En concret, el tram soterrat que avui entra en servei té una longitud de 750 metres, inclou un túnel principal de 249 metres, i compta amb quatre carrils de circulació –dos per sentit.
La carretera C-17, que té característiques d’autovia entre Barcelona i Vic, registra al seu pas per Montcada i Reixac un trànsit molt intens, de més de 50.000 vehicles diaris de mitjana, i transcorre, a més, per un entorn molt urbà. D’aquesta manera, el nou tram soterrat permet absorbir el trànsit que circula de pas i minimitzar l’impacte en les edificacions pròximes. Així mateix, aquests vehicles que han de travessar Montcada i Reixac, ho podran fer amb més fluïdesa i millors condicions de seguretat, en evitar els encreuaments semaforitzats.
Paral·lelament, l’actuació té com a objectius millorar la integració de la infraestructura en aquest entorn urbà, la mobilitat local i la connexió dels barris situats a banda i banda per mitjà de la urbanització de l’espai en superfície, la construcció de dues calçades laterals i dues rotondes que canalitzaran i reordenaran els moviments del trànsit local.
El soterrament, amb un pressupost de 25,1 MEUR, s’emmarca en una actuació que inclou tot un conjunt de millores a la C-17 en aquesta població que comportarà una inversió total de 40,3 MEUR.
730 metresde via soterrada
La depressió del tronc de la C-17 s’inicia a partir del pas sota la línia del ferrocarril. Posteriorment, s’arriba al tram sota la primera rotonda, a l’altura de la plaça d’Espanya. Passada aquesta rotonda, comença el principal tram cobert, de 249 metres de longitud. A continuació, el tronc soterrat discorre sota la segona rotonda, a l’altura del carrer de Castelló i del CEIP Elvira Cuyàs, a partir de la qual el tronc central comença a pujar cap al nivell de superfície.
Aquest tram està format per dues calçades, una per sentit, separades per una mitjana de formigó. Les calçades estan formades per dos carrils de circulació de 3,5 metres d’amplada cadascun, voral exterior d’1,5 metres i interior d’1 metre. Sota el tram soterrat, s’ha construït un dipòsit regulador de gairebé 5.000 m3 per a la recollida de les aigües pluvials per tal d’evitar possibles inundacions, amb un sistema de bombeig per tal d’evacuar l’aigua.
El túnel principal està format per dos tubs separats per un tabic central, amb les calçades de la mateixa secció que la resta del tronc. S’ha executat mitjançant murs pantalla de diverses amplades sobre els quals es recolzen unes plaques prefabricades de formigó.?
Millores en accessos
D’altra banda, les obres han permès millorar els accessos en un tram anterior al soterrament, en concret, al tram comprès entre el pont sobre el riu Ripoll i el pas sota la línia ferroviària. Així, s’ha construït una rotonda i els vials de connexió per a la incorporació a la calçada lateral i a la trama urbana al costat Besòs. Els treballs també han inclòs la construcció d’un pas inferior sota la carretera C-17, que facilitarà la connexió amb la BV-1411a cap a Ripollet.
El pas inferior té una longitud de 30 metres i una amplada d’11 metres, amb dos carrils i voreres. La rotonda a nivell té un diàmetre exterior de 40 metres i compta amb dos carrils. La longitud del nou vial, des del seu inici fins a la rotonda, és de 200 metres. El nou enllaç permet donar accés a diversos polígons industrials del municipi des de la C-17, tot facilitant la sortida en sentit Vic-Granollers i el trànsit a través del tram soterrat.
Treballs per a completar l’actuació
A partir d’ara, les actuacions de millora previstes a la C-17 al seu pas per Montcada i Reixac que es duran a terme són les següents:
Un cop ara entra en servei el tram soterrat, els treballs continuen per tal de completar la urbanització en superfície. Aquestes tasques consistiran principalment en la formació de les calçades laterals a costat i costat i la finalització de les dues rotondes. Les calçades laterals tindran dos carrils de 3,5 metres d’amplada, en la major part del recorregut. Les rotondes tindran un diàmetre exterior de 60 metres. Els treballs es complementaran amb la instal·lació d’un nou sistema d’enllumenat i semàfors, la senyalització vertical i horitzontal, i la formació de zones verdes. Així mateix, durant la tardor vinent s’efectuarà la vegetació i urbanització de la coberta del túnel i dels voltants de les rotondes.
Amb l’objectiu de millorar l’actual encreuament amb semàfors entre la C-17i l’N-150, d’accés als barris de Vallbona (terme de Barcelona) i de Can Sant Joan (Montcada i Reixac), es construirà una rotonda al nivell de la intersecció actual. Aquesta rotonda permetrà els moviments més locals, alhora que s’aixecarà el tronc central de la C-17, en un tram d’1,1 quilòmetres, per a donar continuïtat al trànsit de pas. Aquests treballs estan en fase d’inici i conclouran la primavera de 2011.
Es construirà una nova passarel·la per a vianants sobre la C-17, que substituirà l’actual. Els treballs estan en fase d’inici i conclouran a finals d’any, amb un pressupost de 800.000 euros.