Hàbits de mobilitat dels nens de Granollers

Publicat el 29 de juny de 2005 a les 18:42
Ahir dimarts es van presentar les conclusions de l'estudi ''El Camí escolar'', un projecte que analitzava els hàbits de mobilitat dels nens de centres públics de Granollers i els seus pares. Una de les principals conclusions és que la majoria de l'alumnat va a peu a l'escola, i els aspectes del camí que
veuen com a més negatius són els relacionats amb el trànsit.

L'estudi ''El camí escolar'' forma part d'un projecte que consisteix, en essència, en saber quins són els hàbits de mobilitat dels infants que van a l'escola, per tal de millorar els trajectes més utilitzats prenent mesures urbanístiques, de regulació del trànsit o de qualsevol altre tipus. A més de la realitat objectiva sobre la qualitat i seguretat dels carrers, inclou
també la pròpia visió dels nenes i nenes i la dels seus pares. L'estudi es fa en dues fases, la primera, que ja s'ha dut a terme, sobre els centres educatius públics i municipals i, en la segona fase, s'estudiaran els centres concertats.

El principal objectiu d'aquest estudi és garantir una
mobilitat sostenible i segura, potenciant el trasllat a peu de casa a l'escola.

Més concretament, a la primera fase de l'estudi s'han realitzat enquestes als alumnes de 5è i 6è de primària i de 1r, 2n, 3r i 4t d'ESO, així com a les seves famílies. A més, també s'han fet inspeccions de l'entorn de les escoles, amb la detecció de punts febles, i comptatges diversos, com ara el nombre de vehicles que porten nens a cada centre. De les conclusions
extretes destaca el fet que la majoria de nens van a peu a l'escola (90%), i que el seu grau d'autonomia és alt, ja que el 95,1% van sols a peu. També s'ha detectat un important volum de vehicles a les portes d'entrada d'algunes escoles, i que la pràctica totalitat dels vehicles estacionen
il·legalment. Aquest fet i el trànsit elevat són els principals factors que dificulten el camí. És destacable també que la ocupació mitjana del vehicles és relativament baixa, que s'incompleix significativament la normativa de posar-se el cinturó i la utilització del casc, i que el 48% dels desplaçaments en vehicle privat, en el cas de les escoles, i un 38% en el cas dels instituts, és només per anar al centre educatiu.
Dels resultats de les enquestes en el que es refereix als aspectes que dificulten el camí, els pares en destaquen la poca vigilància policial, mentre que l'alumnat dóna molta més importància als aspectes relacionats amb el trànsit de cotxes, i per tal de millorar el camí demanen més
semàfors, més il·luminació i voreres més amples, entre d'altres peticions.

Un cop recollits i estudiats els resultats obtinguts en les enquestes i d'inventariar els elements del mobiliari urbà, s'ha proposat la creació d'una comissió de mobilitat a cadascun dels centres escolars, formada per un representant de l'alumnat, un de les famílies i un dels professors. Les
seves funcions serien valorar i exposar els resultats de l'estudi ''El camí escolar''; realitzar el seguiment de les actuacions proposades; articular mecanismes per facilitar els desplaçaments a peu; i fomentar el canvi d'hàbits en relació als estacionaments, entre d'altres. D'altra banda,
l'estudi també planteja diverses millores urbanístiques que seran estudiades per l'Ajuntament i les comissions de mobilitat.