I si descentralitzem Granollers?

L’Esquerra Independentista de Granollers reflexiona sobre el model de ciutat, de comerç i de consum que suposa la jornada impulsada per Gran Centre

Publicat el 29 de març de 2014 a les 14:45
La Porxada, a punt per l'Open Night 2014 Foto: Open Night

Aquest divendres 28 de març, Granollers ha viscut amb intensitat la tercera edició de l'Open Night. Botigues obertes fins les dotze de la nit, ofertes i productes a 14 euros, descomptes, activitats i molt de sarau als carrers. Des del punt de vista dels organitzadors, la jornada ha tornat a ser un èxit. Però, al mateix temps, hi ha un col·lectius implicats en la transformació social que es plantegen, justament, quin model festiu es promou i, sobretot, quin model de ciutat, de comerç i de consum volem. 

L'Esquerra Independentista (EI) de Granollers, amb la implicació dels col·lectius de L'Esquerda, la CUP i Arran, ha volgut aprofitar l’ocasió d'aquesta nova edició de l'Open Night per reflexionar sobre l'essència mateixa de l'esdeveniment i, en darrer terme, sobre quina ciutat es té, quina es vol i quins valors escampa.

Aposta pel comerç local, però pensant en clau de ciutat
La premissa dels col·lectius de l'EI declaren, en primer lloc, que no poden "sinó apostar pel comerç local". I afegeixen que "el comerç local ha de ser, pensant en clau de ciutat, una eina de cohesió social". Per això cal que aquest sigui "de proximitat", pensant en tots i cadascun dels barris per "descentralitzar les accions que afavoreixen el desenvolupament del seu comerç i, també, indubtablement, les accions dedicades a millorar-ne les condicions de vida i els serveis".

En aquest sentit, els tres col·lectius afirmen que no es pot desaprofitar el potencial de cohesió que ofereix, justament, el comerç de proximitat, ja que "pensar en el comerç com una activitat descontextualitzada del seu entorn i purament motivada pels beneficis econòmics només afavoreix a uns pocs". "I encara a menys si ens oblidem dels barris", afegeixen.

Granollers, més que el "centre"
Per assolir una bona cohesió cal assumir que Granollers és molt més que el centre, "amb tota la força i la diversitat dels seus barris". "No podem abandonar tots aquells comerços i carrers que cauen fora del límit estret del Centre, espais on majoritàriament vivim la nostra quotidianitat, ens relacionem i consumim". És per això que tots ells "mereixen la mateixa atenció i dedicació o, fins i tot, més".

També declaren que el consum "és una oportunitat per a l’acció responsable, fonamentada en les necessitats reals de la gent. El consum irracional i desenfrenat, la creació de necessitats artificials gràcies a la maquinària publicitària, és una irresponsabilitat del capitalisme actual que sembla haver atrapat l’Open Night a les seves urpes".

Necessitat d'un debat públic 
Per tot això, l'Esquerra Indenpendentista de Granollers vol manifestar la necessitat d’un debat públic sobre el model de ciutat i de comerç, "qüestionant-ne l’estratègia actual del consistori". I això vol dir plantejar-se la necessitat que el comerç local i de proximitat es potenciï tot l’any i al llarg i ample de la ciutat, "sense privilegis i en igualtat de condicions entre centre i perifèria"; que la voluntat de treballar la cohesió social a través d’aquesta eina prevalgui a interessos privats i minoritaris, i que aquestes apostes es recolzin en la voluntat de transformar la vida al carrer "i no únicament en oferir una nit de consum efímer i beneficis empresarials".

Per últim, que el centre tingui més vida de barri "alliberant-se del caràcter comercial que el manté atrapat, i que cada barri gaudeixi del suport necessari per desenvolupar-ne l’activitat comercial". Tot un seguit de propostes i de reflexions sobre allò que hauria de ser la ciutat. Debat enriquidor i idees que alimenten la necessitat de cadascun de nosaltres per repensar l'espai on vivim i on consumim.

Cartells de l'EI de Granollers sobre l'Open Night 2014 Foto: Esquerra Independentista de Granollers