L’Avantprojecte del pla territorial metropolità de Barcelona,
és realment una oportunitat per a la Canovelles Mil·lenària?
Mitjançant el present escrit, l’equip de govern de l’Ajuntament de Canovelles vol fer pública la seva opinió sobre l’Avantprojecte del pla territorial metropolità de Barcelona, presentat per l’Honorable senyor Joaquim Nadal i Farreras, conseller de Política Territorial i Obres Públiques, el passat dia 17 d’abril de 2008.
En primer lloc hem de posar de manifest que ens sembla molt positiu que es porti a terme un pla que pretén dotar al país d’infraestructures que complementin l’actual sistema de transports terrestres, ja que suposa donar facilitats i fer més còmoda la vida als ciutadans. Malgrat això no entenem que la implantació de noves vies s’hagi de fer a qualsevol preu.
Per altra banda cal esmentar que, segons es va manifestar per la Ponència Tècnica de l’avantprojecte esmentat, els criteris que han de presidir-lo són els principis de màxima eficiència i mínim impacte ambiental. Sens cap mena de dubte, aquesta corporació local comparteix absolutament aquesta visió; de manera que no podem entendre ni admetre que la concreció futura d’aquest pla en l’àmbit geogràfic de Canovelles es porti a terme sense que tingui una màxima eficiència, és a dir, fent un ocupació mínima sempre i quan sigui absolutament necessari i amb un respecte exquisit pel nostre entorn natural. En aquest sentit cal apreciar que Canovelles es troba ja ocupada per dues vies ràpides com són la C-17 i la ronda Nord de Granollers, així com per la línia ferroviària de Barcelona-Vic (però no té cap estació, de manera que els canovellins han d’anar al poble veí per tal d’agafar un tren que passa pel seu barri) amb les fragmentacions del territori que això comporta i amb l’especial handicap del nostre reduït espai. Resulta evident que el nostre municipi ja cobreix amb escreix la quota de solidaritat amb la resta de pobles de Catalunya en relació als transports i infraestructures.
Pel que fa a la proposta inicial de l’Avantprojecte del pla territorial metropolità de Barcelona, i parlant estrictament de la part que afecta físicament a l’àmbit geogràfic del nostre municipi, aquest govern local vol fer pública la seva total disconformitat, tant en relació a la coneguda com “autovia del Tenes” com pel que respecta a la denominada “ronda del Vallès”. CANOVELLES NO POT RESTAR TRINXADA PER UN TRAÇAT QUE MALMET GREUMENT EL SEU TERRITORI. La nostra oposició al traçat proposat per la Generalitat de Catalunya d’aquestes dues vies ràpides ve donada pels greus efectes mediambientals que suposa, ja que comporta la total destrucció dels espais naturals i de més rellevància històrica del municipi, com és el Bosc de Can Serra, la Domus Olivet i masies de més de 400 anys i la fragmentació territorial del nostre petit municipi, així com el nul servei que aquestes vies suposen per als canovellins ja que a cap de les dues no s’hi pot accedir des de la nostre vila, com que tampoc no s’ha previst l’accés al nord des de la C-17, no comporta alliberar el trànsit pesat a Canovelles. SI EL TRAÇAT ES MANTÉ TAL COM ESTÀ PLANTEJAT, CANOVELLES VEU AFECTADA DE MANERA IMPORTANT L’EQUILIBRI ENTRE EL CREIXIMENT SOSTENIBLE FUTUR I LA DEFENSA DEL SEU MEDI NATURAL.
Malgrat això, tenint en compte que aquest avantprojecte és un document de treball elaborat a l’objecte de configurar-se com un instrument de participació, s’inicia ara un procés de diàleg entre administracions. D’aquesta manera aquest govern local portarà la veu de Canovelles a la Generalitat de Catalunya, defensant de la forma més ferma els interessos de tots els canovellins, per tal que la concreció d’aquest pla territorial no suposi cap càrrega per a la ciutadania de la nostra vila. Així, a partir d’aquesta data es dóna el tret de sortida per portar a terme el necessari diàleg i discussió per tal de trobar una solució que sigui satisfactòria per a totes les parts implicades.
José Orive i Vélez
Alcalde de Canovelles