La carretera que uneix la Roca amb Vilanova és la més perillosa del Vallès Oriental

També hi ha risc elevat a l'hora de circular a la via que uneix Sant Celoni amb Arenys de Munt

Publicat el 18 de desembre de 2012 a les 22:00
La carretera de la Roca és diariament utilitzada per bicicletes, cotxes i camions. Foto: Lluís Vilaró

La carretera que uneix la Roca amb Vilanova del Vallès, la BV-5001, continua sent una de les vies més perilloses de Catalunya i passa a ser la més perillosa del Vallès Oriental, per davant de la BV-1433, que uneix l'Ametlla del Vallès amb Llerona i que passa de liderar el rànquing el 2011 a no aparèixer-hi després de reduir notablement el nombre d'accidents. Tot plegat, segons les dades del darrer estudi EuroRAP que el RACC i el Servei Català del Trànsit han presentat aquest dimarts.

L'estudi es fa anualment a tot Europa i analitza períodes de tres anys. La seguretat viària es basa en la seguretat dels vehicles, de les carreteres i la conducció dels conductors. Segons la intensitat mitjana diària de vehicles i el número d'accidents amb morts fins a 24 hores o ferits greus es crea l'índex de risc, que en l'última dècada, des que es fa l'estudi a Catalunya, ha anat baixant progressivament.

Menys mobilitat i menys morts i ferits
En l'edició d'enguany, el RACC ha analitzat 424 trams que suposen 6.347 quilòmetres de vies, el 52% del total, on hi ha el 86% de la mobilitat de Catalunya i el 77% dels morts i ferits greus. Així, en aquest últim trienni l'índex ha estat del 24,4 que surt dels 766 accidents mortals i greus dividits pels 31,32 vehicles per quilòmetre de mitjana. Mentre que els morts i ferits greus han disminuït un 5,74%, la mobilitat ha baixat un 1,63%, cosa que fa que el risc s'hagi reduït un 4,18%. La major accidentalitat es concentra en vies de calçada única i amb intensitat de trànsit mitjana o baixa.

Perill per anar de Sant Celoni a Arenys de Munt
Però una de les conclusions més importants de l'estudi és veure l'evolució del número de quilòmetres amb risc molt elevat i elevat. Mentre que entre el 2001 i 2003 suposava el 39% del total, ara només representen l'11%. El risc baix i molt baix ha passat del 41% dels quilòmetres al 73% del total. Entre els 277 trams de més de 5.000 vehicles diaris i amb almenys un accident greu o mortal en els últims dos anys, destaquen quatre carreteres amb risc elevat, i una d'aquestes (que acumula queixes i accidents des de fa anys) és la que uneix la Roca amb Vilanova. A més, en les carreteres amb menys circulació, entre 3.000 i 5.000 vehicles diaris, n'hi ha dues amb risc elevat, i una és la C-61, que va d'Arenys de Munt (Maresme) a Sant Celoni.

El president del RACC, Sebastià Salvadó, ha alertat que les xifres són relativament bones, però que costarà mantenir la disminució de la sinistralitat quan la mobilitat es recuperi després de la crisi. Jordi Follia, director general de carreteres de la Generalitat ha opinat de la mateixa manera, recordant que els índexs eren molt dolents fa deu anys respecte la mitjana europea. Follia ha explicat que el manteniment ordinari de les carreteres no ha disminuït tot i les restriccions pressupostàries, però sí que ho ha fet el manteniment extraordinari i les grans obres de millora.