L'Oficina d'Atenció al Ciutadà funcionarà com a entitat certificadora de signatura digital

Publicat el 19 de desembre de 2006 a les 13:35
Avui dimarts a la sala de Plens de l'Ajuntament de Granollers, es signarà un conveni de col·laboració amb l'Agència Catalana de Certificació CATCert relatiu a l'emissió i gestió de certificats digitals idCAT. Segons aquest conveni, l'Oficina d'Atenció al Ciutadà de Granollers es convertirà en oficina col·laboradora de registre CATCert. Així, els ciutadans que ho desitgin podran dirigir-se a l'OAC i sol·licitar l'obtenció del certiticat digital idCAT a partir del proper mes de gener.

Com es pot obtenir el certificat digital?
Hi ha dues maneres d'obtenir l'idCAT:
Opció A
- a través del web de l'Agència Catalana de Certificació es pot accedir a la pàgina de sol·licitud www.idcat.net, des de l'opció Sol·licitud. En aquesta pàgina trobarem un formulari que ens permetrà introduir les dades necessàries per obtenir la identitat digital: nom, cognoms, DNI, adreça electrìonica, ... un cop introduides les dades s'emmagatzema la petició per tal que pugui ser validada.
- en finalitzar aquest pas, i tenint en compte el codi postal del peticionari, l'aplicació l'informarà de les diferents oficines on es podrà identificar personalment amb el document acreditatiu d'identitat (en el cas de Granollers, el ciutadà podrà dirigir-se a l'OAC)
- el ciutadà o ciutadana haurà d'anar a qualsevol de les entitats de registre que el sistema li hagi mostrat i, una vegada validada la seva identitat, es generarà automàticament el certificat digital.
- Finalment, es podrà instal·lar l'idCAT des del mateix ordinador on es va fer la sol·licitud, des de l'opció instal·lació,del menú que hi ha al web www.idcat.net.
Opció B
- el ciutadà es pot presentar directament a qualsevol de les entitats col·laboradores de registre CATCert (a Granollers, l'OAC), on els operadors podran fer-li una prevalidació de les seves dades.
- l'operador introduirà les dades del ciutadà, i aquest haurà d'introduir un codi numèric de 4 dígits que li permetrà autenticar-se a l'hora de fer la instal·lació del certificat. L'operador lliurarà al ciutadà un document de compareixença on hi consta una paraula de pas automàtica.
- el ciutadà ja pot instal·lar-se el seu idCAT, des de l'opció Prevalidació del web www.idcat.net, des de qualsevol ordinador. El ciutadà s'identificarà amb el seu document acreditatiu (DNI o NIE), la paraula de pas que s'ha generat automàticament al fer la prevalidació i el codi numèric que ha introduït a l'entitat de registre.
- un cop introduïdes aquestes dades, es genera el certificat digital i es realitza la instal·lació.

Què és i per què serveix la signatura electrònica?
El certificat idCAT és un certificat reconegut d'identificació i signatura electrònica avançada per a ciutadans i ciutadanes catalanes i altres persones físiques (anomenats subscriptors) que necessiten relacionar-se amb les administracions públiques catalanes. Com a certificat reconegut que és, també pot ser utilitzada pel subscriptor en les seves relacions telemàtiques amb persones físiques o jurídiques que l'acceptin (anomenats verificadors), i en especial, amb altres administracions públiques, nacionals o estrangeres, sempre que l'ús del certificat no impliqui una transferència de valor econòmic, directe o indirecte.
Tots els certificats tindran un període màxim de validesa de quatre anys des del dia en què siguin emesos.

Actualment, el certificat idCAT s'utilitza per realitzar tràmits amb la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l'Agència Estatal d'Administració Tributària (per exemple, la declaració de la renda), la Direcció General de Cadastre i la Seguretat Social, entre d'altres.

La signatura del conveni, que es farà amb certificat digital, anirà a càrrec del director general de CATCert, Jordi Masias, i l'alcalde de Granollers, Josep Mayoral.