Totes dues són de Granollers i estan unides per la música i la infància. Cèlia Junqueras i Sara Cillan es coneixen des de fa temps, però és ara que han decidit posar en marxa uns tallers per fomentar la música com a eina de connexió familiar. La seva forma de veure la música i l'educació és molt semblant, de manera que no els ha costat entendre's. Els pròxims 23 de març i 6 d'abril, al centre de piscologia Aprop Granollers, faran dos tallers per a famílies amb infants de 0 a 3 anys. Cèlia Junqueras és educadora social, especialista en vincles i hàbits, mentre que Sara Cillan és educadora i musicoterapeuta infantil.
Una primera recomanació pels pares i mares que tinguin nens petits a casa...
Cèlia: Que cantin. No cal tenir res preparat, només deixar-se anar. I que deixin pauses, a veure què passa... Sovint pensem que hem d'ensenyar coses als nens, que han d'aprendre a fer això o allò, però els infants són creatius de per si.
Què té la música que sigui tan important?
Sara: Serveix per activar la gran majoria de les funcions del cervell, entre elles les funcions cognitives, com la memòria. També hi estan involucrades la funció motriu, la funció comunicativa i les habilitats socials. I una altra de molt important, la funció emocional, que té un gran impacte en el desenvolupament de l'infant. L'autoestima i la creativitat s'activen de forma simultània quan escoltem música.
"Amb les cançons treballes habilitats de les quals no en som conscients"
sara cillan, musicoterapeuta infantil
De fet, els adults sempre han cantat als nadons...
Cèlia: Sí, i els mateixos infants són els primers que acostumen a cantar. Com a pares tan sols cal que ens hi unim. No hem de saber totes les cançons, ni les lletres, només hem de fluir. La qüestió és que gaudim i que acceptem que, durant una estona, tot està permès. El meu fill m'ensenya cançons i això li dona autoestima.
Així s'enforteix el vincle familiar?
Cèlia: Per reforçar-lo s'ha de gaudir de la música. Només per aquest fet, l'adult ja transmet uns valors a l'infant, que veu una forma de relacionar-se amb el món i amb les persones. La música també ens pot ajudar a l'hora d'adquirir hàbits i rutines.
Sara: I el ball també forma part de la música. Els infants no només s'expressen a partir de la veu. De fet, depenent de l'edat encara no parlen, i per a ells el moviment és una forma molt important d'expressar-se.
"La musicalitat de la veu ens permet donar més informació que amb la simple paraula"
cèlia junqueras, educadora social
Música i joc...
Sara: En la musicoteràpia s'utilitza la música, a partir del joc. Amb les cançons treballes l'atenció, per exemple, i altres habilitats de les quals no en som conscients.
Cèlia: La música ens fa entrar en convivència amb les persones de l'entorn. Desperta emocions en cadascú de nosaltres i això genera unes respostes que entren en joc quan ens relacionem.
La veu dels adults també té un vincle amb la música?
Cèlia: La veu és una vibració, és una eina que té tothom, fins i tot les persones sordes poden emetre vibracions. La musicalitat de la veu ens permet donar més informació que amb la simple paraula. Els adults creem una manera de fer familiar i la veu hi té una gran importància. Els nens descobreixen el poder de la seva pròpia veu. La veu forma part de la musicalitat.
Sara: De fet, la veu paterna i materna té un gran efecte en els infants. No és el mateix que la veu d'una altra persona. La veu ens connecta directament. Els nadons fins i tot l'escolten des de la panxa.