Novetat sobre l'asteroide que pot impactar contra la Terra. Tant la NASA com l'Agència Estatal Europea (ESA) han augmentat les probabilitats que l'objecte acabi xocant contra el planeta el 2023. Si abans la probabilitat d'impacte era de l'1,2%, aquest dijous s'ha revisat: des d'Europa consideren que és de l'1,8% i des dels Estats Units la situen en l'1,9%. Cal recordar que la mitjana habitual per aquests objectes és de 0,001%, motiu pel qual s'han activat les alarmes.
En paral·lel, les Nacions Unides han activat per primer cop el protocol de Seguretat Planetària, mentre que ja s'han detectat els cinc punts del planeta on pot caure. Tot plegat després que les autoritats espacials activessin les alertes davant la detecció de l'asteroide, que podria impactar contra la Terra el 22 de desembre de 2032. Es tracta del cos batejat com a 2024 YR4, detectat a finals d'any per part d'un dels telescopis de la xarxa d'observació ATLAS.
Segons les noves observacions, aquest asteroide té una dimensió d'entre 40 i 90 metres. La seva òrbita fa que només s'apropi a la terrestre cada quatre anys, cosa que implica que només es podrà observar un cop més, el 2028, fins que arribi la data del possible (i encara poc probable) impacte contra la Terra.
Els experts europeus han calculat que l'asteroide pot impactar en cinc zones del planeta: la part est de l'oceà Pacífic oriental, el nord d'Amèrica del Sud, l'oceà Atlàntic, Àfrica i el sud d'Àsia. Per tant, Europa es trobaria fora del perill directe. En tot cas, l'ESA ha activat el protocol habitual, que consisteix a situar l'asteroide en el nivell tres sobre deu de l'escala Torino de la Unió Astronòmica Internacional. Aquesta classificació combina les probabilitats de col·lisió amb els possibles danys que produiria.
Amb tot, l'escenari més possible és que el 2028 es pugui rebaixar o directament descartar el risc d'impacte. Si bé encara no es coneix la seva composició, per ara es pot dir que la seva caiguda a la Terra tindria efectes devastadors a nivell local i que abastaria unes desenes de quilòmetres al voltant del punt d'impacte. Aquestes incògnites caldrà resoldre-les el 2028.