A només cent passes de l'abisme

El BBVA té dotze oficines a Terrassa, el 75% de les quals molt properes a les d'Unnim

Publicat el 27 de març de 2012 a les 09:55
Oficina del BBVA del Portal de Sant Roc Foto: Joan Manel Oller

Malgrat els estralls de la reestructuració del sistema financer, encara hi ha sucursals bancàries per triar i remenar a la ciutat de Terrassa.

A tall d'exemple, entre el número 103 i el número 129 de la Rambla d'Ègara s'hi atapeeixen una oficina d'Ibercaja, una de la Kutxa, una d'Unnim i una de La Caixa. A la mateixa alçada, però en els números parells, Bankinter, i uns pocs metres més enllà, al portal de Sant Roc, s'ofereixen sucursals de CajaMar, el Banc Sabadell i el BBVA. Tot plegat, en un radi de cent passes.

Cap conflicte d'interessos, vuit entitats financeres, vuit propietaris. Fins que fa uns dies, el banc d'origen basc s'ha convertit en el nou propietari d'Unnim Banc. A partir d'ara, el negoci generat a l'oficina del número 127 anirà a parar a la mateixa bossa que els rèdits que dóna la sucursal del BBVA que hi ha uns metres més enllà.

Probablement, comença el compte enrere per a una de les dues oficines, perquè així ha succeït sempre que s'ha produït una fusió d'entitats financeres que se solapen en un radi de distància menut. Dos locals i dues plantilles. No hi ha competència per captació de clients sinó duplicitat de despeses. Quan es va produir la integració de Caixa Terrassa, Caixa Sabadell i Caixa Manlleu el maig de 2010, la Rambla d'Ègara ja va ser testimoni del efectes d'allò que en economia s'anomena sinergia. Una oficina de Caixa Sabadell massa propera a una altra de Terrassa va desaparèixer. Des d'aleshores, el grup financer català ha tancat dotze sucursals a la ciutat, i actualment compta amb una xarxa de 64 oficines, que se sumen a les sis implantades a Matadepera, Rellinars, Ullastrell, Vacarisses i Viladecavalls. A comarca, el BBVA no hi ha posat els peus.

La seu central
Les oficines d'Unnim situades a la Rambla d'Ègara, 348, on es troba la seu central; Rambla d'Ègara 127; Josep Tarradellas cantonada Antoni Maura; Parlament, 36; Núria, 232; Avinguda de Madrid, 41, Camp del Roure, 44; carretera de Castellar, 426, i carretera de Montcada, 420, estan en el punt de mira, tot i que el volum de negoci i la cartera de clients és, en la majoria dels casos, més potent que la generada pel seu nou propietari a escassos metres.

Fonts del BBVA han explicat a La Torre que, malgrat que nou de les dotze oficines del grup bancari estan molt properes a les d'Unnim, de fet, algunes estan separades per menys de cinquanta metres, l'entitat "no prendrà la decisió de tancar una oficina d'Unnim amb l'únic criteri de la seva proximitat, sinó que valorarà altres aspectes com el volum de negoci i el tipus de clientela".

Pel que fa al possible manteniment de la marca comercialitzadora Unnim, el BBVA no ho descarta del tot: "S'han de valorar diversos paràmetres, com per exemple, quin és el valor real de la marca Unnim en els seus territoris i si aquesta pot superar la imatge i la potència de la marca BBVA". De fet, el grup va adquirir un banc mexicà i va preservar-ne el nom perquè la seva imatge estava molt consolidada en el mercat, i per contra, en d'altres adquisicions que ha fet ha optat per esborrar del mapa la marca comercial absorbida.