La lluerna modernista torna a lluir

L’alcalde Pere Navarro ha visitat avui el Mercat amb motiu de la finalització de les obres

Publicat el 02 de juny de 2012 a les 17:00
Bista a la lluerna del Mercat Foto: La Torre

L’alcalde de Terrassa, Pere Navarro, ha visitat avui, 2 de juny, el Mercat de la
Independència amb motiu de la finalització del projecte de rehabilitació de la lluerna.
Aquesta estructura metàl·lica que uneix les tres naus de l’equipament ha estat reforçada i s’ha millorat la seva estanqueïtat amb la construcció d’una nova coberta i la substitució dels vidres per un nous tipus de laminats. Amb la rehabilitació no només s’ha assegurat la lluerna sinó que s’ha millorat la imatge d’un dels elements més singulars d’aquest edifici modernista destinat a la venda d’aliments des de la seva inauguració, el novembre de 1908. A més, la lluerna ha recuperat el seu color gris original. L’alcalde de Terrassa ha estat acompanyat per la tinent d’alcalde de Promoció Econòmica i Innovació, Carme Labòria; els portaveus dels grups municipals i representants de l’Associació de Concessionaris del Mercat de la Independència.

El Mercat de la Independència té una planta triangular, amb tres naus cobertes que
s’uneixen sota una lluerna de 7,85m per 11,60m i amb una alçada màxima de 9.85m.
Aquesta estructura està suportada per quatre pilars i unes bigues en gelosia on hi ha les vidrieres. Un estudi realitzat per l’Ajuntament de Terrassa havia posat de manifest que, amb el pas del temps i les filtracions d’aigua de la pluja, s’havien produït deformacions en l’estructura principal. Per solucionar-ho, l’Ajuntament de Terrassa ha portat a terme aquest projecte de rehabilitació amb el qual s’ha reforçat l’estructura metàl·lica i s’han retirat els vidres de la lluerna que han estat substituïts per nous tipus de laminats fixats amb silicona estructural i d’estanqueïtat i amb una perfileria de fixació en tot el seu perímetre per evitar les filtracions d’aigua. També s’han retirat les plaques existents i s’ha sanejat l’encadellat ceràmic per tal de construir una nova coberta a base de planxes de zenc encadellades en la qual s’han col·locat unes línies de vida (uns cables tensats horitzontalment).

A més de la rehabilitació de la lluerna, s’ha construït una escala externa d’accés a la coberta i s’han col·locat unes fixacions perimetrals a dins i fora per facilitar l’accés amb seguretat per als treballs de manteniment.

Prèviament a l’execució del projecte, va ser necessari instal·lar una bastida dins del
Mercat i impermeabilitzar la zona per fer compatible l’activitat comercial amb les obres
de rehabilitació. Així mateix, es va muntar un sistema de bastides a l’exterior i una grua torre de grans dimensions (40 metres de braç i 35 metres d’alçada) per poder fer arribar el material constructiu a l’àmbit de la lluerna.

Les obres no han comportat el tancament del mercat ni cap afectació en l’horari d’activitat comercial al llarg de tot el procés. L’Ajuntament de Terrassa i l’empresa constructora van consensuar les afectacions mínimes amb l’Associació de Concessionaris del Mercat de la Independència. D’aquesta manera, els treballs més complicats, com ara la instal·lació de la grua i de les bastides s’ha realitzat en hores que aquest equipament estava tancat al públic, és a dir, les tardes de dilluns, dimarts, dimecres i dissabte, a més dels diumenges tot el dia.

El projecte ha anat a càrrec de la constructora, Sapic SA per un pressupost de 343.406,38€. La firma Montajes Avila va ser l’encarregada d’instal·lar la grua torre. Les obres s’han realitzat entre els mesos de gener i maig.