Un total de vuit empreses catalanes han participat en la missió comercial que ha visitat els mercats de Geòrgia, Azerbaidjan i Turquia del 22 de setembre al 2 d’octubre. Aquesta missió, que ha generat prop de 100 contactes de negoci, ha estat organitzada per la Cambra de Comerç i Indústria de Terrassa. En el transcurs de la missió, les empreses participants han desenvolupat una intensa agenda individual de contactes amb empreses ubicades a Tbilisi, Bakú, Istanbul i Ankara. Si bé Azerbaidjan i Turquia han format part del pla de prospecció de mercats de la Cambra de Terrassa en anteriors ocasions, Geòrgia s’ha incorporat per primera vegada com a mercat de destí del pla de missions comercials que organitza la institució terrassenca.
Geòrgia, amb 4,5 milions d’habitants, es troba en una situació geogràfica immillorable des del punt de vista geoestratègic, fent de pont entre els mercats d’Europa, els països del consell de cooperació del Golf, i els de la CEI (Comunitat d’Estats Independents), una zona que representa més de mil milions de consumidors. Considerada una zona privilegiada per a les operacions comercials en la zona del mar Negre, Geòrgia ocupa avui el lloc 13è, d’un total de 183, de les economies que ofereixen més facilitat de fer negocis, d’acord amb un informe publicat pel Banc Mundial i la CFI.
Geòrgia és un mercat que ha experimentat un creixement econòmic sense precedents. Durant quatre anys va assolir una taxa de creixement mitjà del PIB del 10,5% arribant el seu màxim al 12% l’any 2007, abans de la crisi econòmica mundial. Tot i la desacceleració derivada de la crisi financera global, aquest mercat ha experimentat en el darrer any una taxa real de creixement del PIB del 6,4%. Aquest creixement ha estat conseqüència d’una notable inversió nacional i internacional. De fet, l’estat ha promogut reformes rellevants en l’àmbit de la fiscalitat i l’administració tributària. Les empreses participants en la missió han valorat de forma molt positiva les oportunitats que proporciona aquest mercat caucàsic que, precisament per ser poc explorat, presenta un elevat potencial d’oportunitats de negoci i d’inversió.
Per la seva part, Azerbaidjan és el mercat més gran i més ric del Cauques, amb una gran dotació de recursos energètics i la major explotació de recursos petrolífers de l’àrea. L’interès internacional pels recursos naturals d’aquest país, juntament amb la seva situació estratègica en el corredor entre el mar Caspi i la regió de l’Àsia Central, fa preveure un increment sostingut del PIB en els propers anys amb un increment de la inversió estrangera i l’exportació de petroli. Precisament el volum d’inversió estrangera al mercat d’Azerbaidjan prové majoritàriament del Regne Unit, Estats Units, Japó, Noruega, Turquia i Rússia.
Amb taxes de creixement del PIB del 26,4% experimentat en el darrer any, davant del 10,2% de 2004, el ritme de creixement de l’economia ha superat les previsions de Banc Mundial i del Banc Europeu de Reconstrucció i Desenvolupament (BERD). A aquesta situació hi ha contribuït l’impuls d’unes polítiques monetària y fiscal moderades i la conjuntura econòmica mundial favorable.
Els sectors amb major potencial de creixement són el sector energètic, sobretot petroli i gas, i les telecomunicacions. Altres sectors amb alt potencial són els vinculats amb tractament d’aigües, alimentari, mèdico-hospitalari, i béns de consum. Les empreses participants en la missió, que han constatat l’elevat potencial que ofereix aquest mercat, han destacat especialment la facilitat d’accedir-hi a l’hora d’establir relacions comercials, especialment en la fase inicial, amb una mentalitat empresarial molt oberta i una visió molt pràctica.
Finalment, Turquia, amb una població de 75 milions d’habitants, és la tercera economia del Mediterrani i un dels mercats emergents més rellevants del món. La seva proximitat geogràfica i el procés d’adhesió a l’UE, junt amb la seva situació geogràfica com a porta d’entrada als mercats de l’Orient Mitjà i Àsia central, que representa un mercat potencial de 1.500 milions de persones, fa que sigui un mercat altament atractiu per a les empreses occidentals. Actualment, l’economia turca està experimentant un fort dinamisme i les perspectives de creixement del PIB són del 6,7% per al període 2011-2017, d’acord amb l’OCDE.
La implementació de lleis favorables a la inversió estrangera i l’obertura al capital privat per part de sectors estratègics, fan de Turquia un destí atractiu per a les inversions. Al mateix temps que el país, en constant transformació social i econòmica, ofereix un gran potencial econòmic per la diversificació del seu sector industrial, amb puntals no gens menyspreables en àmbits com la construcció, el tèxtil, el farmacèutic, l'alimentació, el químic, l'automoció i els béns de consum. En aquest sentit, la majoria de sectors estan mostrant un notable creixement, al mateix temps que ho experimenta la renda per càpita i el PIB del país.
Les exportacions catalanes a Turquia, que representen el 25% del total de les exportacions espanyoles al mercat otomà, s’han duplicat entre els anys 2000 i 2011. Pel que fa als sectors amb més demanda en el mercat turc, en el que es considera determinant el factor preu per sobre del factor qualitat, són els vinculats amb el medi ambient, energia, químic, farmacèutic, automoció, infraestructures i transport, agrícola, TIC’s i sanitari.
Les empreses que han participat en aquesta missió comercial han estat les següents: VERTISOL de Granollers, dedicada a la fabricació de tèxtil tècnic per a protecció solar, paviments i revestiments; DENA DESARROLLOS de Terrassa, del sector elèctric, dedicada a la fabricació de parallamps; INIBSA DENTAL de Lliçà de Vall, dedicada a la fabricació d’anestèsics per a ús odontològic per al sector farmacèutic dental; BIOIBERICA de Barcelona, dedicada a la fabricació de components per al sector químic; CIRPROTEC de Terrassa, del sector elèctric, dedicada a la fabricació de parallamps i protectors contra sobretensions; STANDARD HIDRAULICA de Montcada, dedicada a la fabricació d’aixeteria i vàlvules per al sector industrial; BOMA INPASA, de Barcelona, enginyeria de la construcció i arquitectura i ARROSSAIRES DEL DELTA DE L’EBRE, dedicada al sector alimentació. Ha acompanyat la missió, Victor Garcia, tècnic de Comerç Internacional de la Cambra de Comerç i Indústria de Terrassa.
Les empreses miren cap a Geòrgia, Azerbaidjan i Turquia
Una missió comercial genera un centenar de contactes de negoci
ARA A PORTADA
Publicat el 11 d’octubre de 2013 a les 11:41
Et pot interessar
-
Societat Terrassa, les Franqueses i Ripollet, les ciutats metropolitanes amb major descens de criminalitat
-
Societat El Museu de Terrassa presenta el nou catàleg i amplia l'oferta educativa
-
Societat L'Ajuntament aprova les obres per acabar amb les humitats del local sota la plaça de Federico García Lorca
-
Societat L'Ajuntament millorarà l'accessibilitat de cinc encreuaments de Terrassa
-
Societat On refrescar-se a Terrassa? El parc urbà que travessa la ciutat com un riu verd
-
Societat L'Ajuntament netejarà i desbrossarà un tram urbà del torrent Mitger aquesta la tardor