ICV-EUiA acusa CiU i PP de demagogs i descarats

Fabiola Giles pregunta "si els portaveus no consideren exagerats els increments de les tarifes elèctriques, de l'IVA, de les matrícules universitàries ..."

Publicat el 23 d’octubre de 2013 a les 12:16
Fabiola Gil i Paco Morales Foto: Nació Digital

L’executiva local d’Iniciativa per Catalunya Verds (ICV) ha debatut al voltant de la proposta d’ordenances fiscals que ha elaborat l’equip de govern de l’Ajuntament de Terrassa per l’exercici 2014. Des d’ICV consideren que la proposta que s’aplicarà en els impostos i taxes el proper any recull alguns dels aspectes essencials que la formació havia anat fixant.

Per ICV Terrassa, un increment de l’1,5% en els principals impostos locals, és un increment moderat en un context on l’Ajuntament encara no sap quin serà el nivell de reduccions de les aportacions de l’Estat i de la Generalitat a l’Ajuntament i l’impacte que aquestes noves reduccions tindran sobre la prestació de serveis assumits per l’Ajuntament de Terrassa.

Arran del que està sent la valoració dels partits conservadors de la ciutat respecte a la proposta d’ordenances fiscals, ICV de Terrassa considera que és com a mínim "paradigmàtic, sinó demagògic i descarat, que tant CiU com PP de Terrassa, a l’igual que alguna altra institució local, acusin a l’equip de govern progressista de Terrassa d’incrementar exageradament les ordenances fiscals municipals".

La presidenta local d’ICV, Fabiola Gil, es pregunta “si els portaveus municipals de PP i CiU a la nostra localitat no consideren exagerats els increments de les tarifes elèctriques, de l’IVA, de les matrícules universitàries, del cànon de l’aigua, ni el copagament sanitari, ni l’euro per recepta..... que els governs dels seus respectius partits han anat aprovant els darrers mesos i que cauen com una llosa sobre les esquenes de la ciutadania terrassenca”.


Per ICV Terrassa resulta curiós la mirada curta de l’oposició terrassenca “que posa el crit al cel per unes dècimes i no ha cridat mai a rebel·larse contra increments de més del 8% en un any i mig en els preus de l’electricitat del rebut mensual de totes les famílies o contra l’augment de més del 60% de les taxes universitàries en els darrers cursos, o que consideressin que un euro per recepta era un impost accessible i justificat. I tot així, i amb les retallades en els cofinançaments de determinats serveis per part de la Generalitat i l’Estat on governen els seus respectius partits, la reducció d’aportacions econòmiques a l’Ajuntament i el deute acumulat de mes de 23 milions en el cas de la Generalitat, encara s’atreveixen a exigir al govern municipal que congeli els impostos i les taxes municipals sense cap tipus de vergonya”.

Segons Fabiola Gil, copresidenta d’ICV a Terrassa, “la fiscalitat ha de ser una de les principals eines per avançar en una redistribució de la riquesa que permeti garantir uns serveis públics de qualitat i a l’abast de tothom”. Tot i això per ICV les polítiques fiscals que estan aplicant tant el Govern de l’Estat com el de la Generalitat "estan penalitzant les classes populars i no estan acompanyades de pressupostos que reforcin els serveis públics i l’atenció als sectors més desfavorits, ans el contrari".

ICV és conscient que els ajuntaments tenen escassa incidència en el que són els grans tributs que aporta la ciutadania però considera que en aquells que són competència seva “ha d’aplicar increments moderats i aquests sempre han d’anar acompanyats d’un important ventall de bonificacions de caràcter social, facilitant al màxim el pagament mitjançant fraccionaments o ajornaments i en darrer terme subvencionant els impostos i taxes d’aquelles persones en situacions de pobresa i exclusió”

"En l’actual context de crisi on moltes famílies estan rebent els impactes de l’atur i la precarietat laboral, de les retallades en prestacions públiques i l’encariment de determinats bens i serveis de primera necessitat, l’Estat i la Generalitat estan deixant en mans dels ajuntaments l’atenció de primera necessitat a les persones i la prestació de determinats serveis que són essencials per mantenir la cohesió social". Per Fabiola Gil, “davant un context on es redueixen les aportacions d’altres administracions per cofinançar serveis, que en molts casos són competència seva, on la Generalitat redueix dràsticament el finançament de les escoles bressol i d’altres serveis, caldrà que l’Ajuntament de Terrassa prioritzi els serveis que ha de potenciar com a bastions per afavorir la cohesió social i aquells que haurà de redimensionar o deixar de prestar si arriba el cas”

ICV Terrassa també aposta perquè una part important del possible increment d’ingressos, fruït de l’aplicació de les ordenances fiscals de 2014, es destinin mitjançant el pressupost municipal del proper any a augmentar les partides adreçades a atenció de primera necessitat de les persones com poden ser el Centre de Distribució Social d’Aliments el Rebost, les beques menjador, els ajuts d’urgència, subvencionar activitats socials d’infants o a subvencionar aquelles famílies que puguin generar l’obligatorietat de pagar algun impost tot i no tenir recursos suficients per la subsistència.

L’executiva local d’ICV també ha valorat la nova taxa per la tramitació d’expedients de disciplina urbanística per la utilització anòmala d’habitatges o edificis d’habitatges. Tot i ser conscients de la complexitat jurídica i administrativa per aplicar aquesta nova taxa, i la resistència que oferiran les entitats financeres i els grans propietaris titulars d’aquests habitatges que avui estan buits i causant molèsties en moltes ocasions a d’altres veïns i veïnes pel seu estat de conservació, ICV creu que l’Ajuntament ha d’articular totes les eines al seu abast per “incentivar” que molts habitatges avui buits passin a complir la seva funció social mitjançant el lloguer.