Qualitat de l'aire, mobilitat i decisions polítiques a Terrassa

Un article de Terrassa en Comú

Publicat el 04 de juny de 2016 a les 09:50
Actualitzat el 04 de juny de 2016 a les 09:52
Amb motiu de la "Setmana del Medi Ambient" que celebra la nostra ciutat, des de Terrassa en Comú volem expressar el següent:

Segons l'informe "Qualitat de l'Aire a Catalunya" publicat recentment pel Departament de Territori i Sostenibilitat, durant tot el 2015 s'han superat els nivells de contaminació legals de diòxid de nitrogen (NO2) i (PM10) als 40 municipis de la conurbació de Barcelona, inclosa la ciutat de Terrassa.

En el marc de la setmana del medi ambient hem tingut l'oportunitat d'escoltar en Joan Sunyer codirector del Centre d'Investigació en Epidemiologia Ambiental (CREAL) i expert en estudis sobre la repercussió de la contaminació atmosfèrica en la salut de les persones. El seu diagnòstic i conclusions són clars. Les dades de contaminació atmosfèrica en ciutats com Terrassa són greus, ja que afecta seriosament a la salut, provocant malalties cardiovasculars i respiratòries, i molt important, afectant negativament al procés de creixement i aprenentatge de nens i nenes.

Tenint en compte que l'emissor fonamental de les partícules contaminants són els vehicles motoritzats, fonamentalment els dièsel, és urgent que l'Ajuntament de Terrassa prengui mesures amb l'objectiu de reduir dràsticament el nombre de desplaçaments dels vehicles que actuen com a factors d'emissió.

L'equip de govern no para de redactar documents i manifestar de paraula bones intencions, però en canvi quan actua pren decisions polítiques contradictòries amb el que predica i molt perjudicials per a la qualitat de l'aire de la nostra ciutat. Haver permès l'obertura d'una superfície comercial acompanyada d'una benzinera a l'Avinguda Josep Tarradellas, permetre l'obertura d'una gran superfície comercial "Plaza Vallès" a l'Avinguda del Vallès, o permetre l'obertura d'un McAuto-McDonalds a la Rambleta del Pare Alegre (un dels punts més contaminats de la ciutat!), incentiva l'ús del cotxe i, entre altres repercussions negatives, contribueix a incrementar els nivells de contaminació atmosfèrica. La reducció de la contaminació atmosfèrica a Terrassa i per tant la millora de la qualitat de l'aire no s'aconseguirà amb bones paraules i anirà a pitjor amb les polítiques de l'equip de govern actual.
 
Davant d'aquesta situació tornem a denunciar la manca de voluntat de l'equip de govern de Terrassa per revertir aquesta tendència i la seva incapacitat per controlar i planificar quin model de ciutat i de mobilitat es desitja.
 
Des de TeC defensem que la solució no passa únicament per criminalitzar i prohibir el cotxe, sinó que passa per avançar cap a un model de ciutat de "distàncies curtes" és a dir, un model que en primera instància tendeixi a reduir les distancies entre residència, lloc de treball i comerç entre d'altres, i que en segona instància, faciliti que els desplaçaments necessaris de la població es puguin fer de manera confortable i segura amb altres mitjans de transport alternatius i més saludables que el cotxe.

Des de TeC ja hem proposat actuacions, aprovades en el Ple, orientades a fomentar el comerç de proximitat a tots els barris de la ciutat amb l'objectiu de fer barris amb més oportunitats i més autònoms i avançar així cap a un model de ciutat i de mobilitat que possibiliti la reducció de l'ús del vehicle. Actuacions que fa mesos que estan a sobre de la taula i que continuem oferint a l'equip de govern si veritablement creu i vol que avançar cap a una ciutat amb barris equilibrats i més saludables per a tothom.