Tot i que després de la tormenta sempre arriba la calma, en aquesta ocasió no serà del tot cert. La nevada de dilluns i la bonança d'aquest dimarts, on ha predominat el sol durant tot el dia, donaran pas demà a unes temperatures molt i molt fredes a tota la comarca del Vallès Occidental. Les previsions apunten que el mercuri dels termòmetres se situaran al voltant dels tres graus negatius, un fet que provocarà que les carreteres, els accessos a les autopistes i els carrers de la ciutat es congelin a causa del desglaç de la neu. Així doncs, caldrà extremar les precaucions en tots els desplaçaments. Per tal que els accidents disminueixin, el RACC ha elaborat un decàleg on proposa 10 mesures per a prevenir els accidents a les carreteres amb neu i gel. Són les següents:
1. Adaptar el tipus de conducció a les condicions de la via i augmentar la distància de seguretat per prevenir qualsevol circumstància que pugui suposar un risc. En cas de frenada inesperada del vehicle que va davant, tenir en compte que calen entre 50 i 60 metres, de mitjana, per a aturar un cotxe que circula a 120 km/h. Amb el paviment mullat aquesta distància de frenada és tres cops superior i, per tant, la distància de seguretat també ha de ser superior. Es recomana deixar una distància aproximada de dos cotxes amb el vehicle que circula davant nostra.
2. Conduir més suaument, reduir la velocitat i procurar de no fer acceleracions ni frenades brusques. Sempre que el motor ho permeti, fer servir marxes llargues, mantenint el tacte i la sensibilitat sobre l’accelerador i accionar-lo de manera progressiva. Per frenar reduir primer la marxa i tot seguit pressionar el pedal de fre molt suaument.
3. Seguir el traçat de les marques de rodolament d’altres vehicles per a reconèixer més fàcilment el recorregut de la carretera i les maniobres que han fet altres vehicles, com per exemple el traçat d’un revolt, o per a detectar obstacles a la carretera, com ara pedres, etc. A les marques antigues s’hi pot trobar gel. Malgrat tot, la neu acumulada a les vores de la marca ajudaria a guiar el vehicle.
4. Provar les cadenes abans per assegurar-se que s’adapten a la mida dels pneumàtic i que són senzilles de muntar. Cal col·locar-les a l’eix de tracció. Faci servir les cadenes quan circuli amb neu i retirar-les de seguida que abandonin el tram nevat. Per retirar-les aparcar a un costat de la via per a no impedir el pas a altres cotxes i a les màquines llevaneu. Netejar bé les cadenes després de fer-les servir i eixugar-les completament per a allargar-ne la vida útil.
5. Revisar que el desgast dels pneumàtics no sigui inferior als tres mil·límetres. Tot i que el límit legal permès del dibuix del pneumàtic és d’1,6 mil·límetres, el RACC recomana que la profunditat del dibuix sigui de com a mínim 3 mm per a més seguretat i adherència. Es pot fer la comprovació introduint a les ranures de la banda de rodolament una moneda d’un euro. Si la profunditat és inferior a la banda exterior daurada de la moneda, el pneumàtic no ofereix la seguretat necessària per circular, especialment sobre paviment lliscant a causa de la neu o del gel.
6.Verificar la pressió dels pneumàtics. Trobarà la pressió correcta al manual de manteniment del vehicle. Cal que revisi la pressió en fred, és a dir, com a mínim al cap d’una hora d’haver circulat, o havent recorregut no més de dos o tres quilòmetres a baixa velocitat. La pressió ha de ser més elevada si el cotxe està més carregat i quan se circula ràpid per autopistes o autovies. En cas de dubte, és més segur pecar per excés de pressió perquè un pneumàtic poc inflat afecta la seguretat i pot rebentar.
7. Revisar l’estat de la bateria, la vida útil de la qual acostuma a ser de quatre anys. El fred, la humitat i les baixes temperatures afecten especialment el sistema elèctric, que pateix un 3% més d’avaries que a l’estiu. En dies com avui es fan servir més consumidors elèctrics, com la calefacció, el rentaparabrises, els fars antiboira, etc. Disposar d’unes pinces et serà molt útil si s’ha de carregar la bateria amb l’ajuda d’un altre vehicle. També és convenient que revisar els nivells de líquid anticongelant, d’oli, de frens i del rentaparabrises, així com l’estat dels amortidors, dels frens i de la direcció.
8. És recomanable portar una llanterna i guants per si es pateix alguna avaria a la carretera, i també els elements de seguretat necessaris, com l’armilla reflectant i els triangles. És important portar el dipòsit de gasolina ple per a garantir ús de la calefacció en cas que el vehicle quedi immobilitzat. En condicions de baixes temperatures cal vigilar que el gasoil no es congeli. A les zones de muntanya les gasolineres fan servir additius que eviten el procés de congelació. També pot obtenir aquests additius a les cases de recanvis. Si el gasoil arriba a congelar-se caldrà esperar que pugi la temperatura i es descongeli de manera natural.
9.Garantir una bona visibilitat revisant els vidres, els llums i els rentaparabrises. Substituir els rentaparabrises si estan desgastats ja que el fet que funcionin correctament és imprescindible per garantir la visibilitat.
10. Consultar l’estat de les carreteres abans de començar el viatge i no agafar el cotxe si no és imprescindible.
1. Adaptar el tipus de conducció a les condicions de la via i augmentar la distància de seguretat per prevenir qualsevol circumstància que pugui suposar un risc. En cas de frenada inesperada del vehicle que va davant, tenir en compte que calen entre 50 i 60 metres, de mitjana, per a aturar un cotxe que circula a 120 km/h. Amb el paviment mullat aquesta distància de frenada és tres cops superior i, per tant, la distància de seguretat també ha de ser superior. Es recomana deixar una distància aproximada de dos cotxes amb el vehicle que circula davant nostra.
2. Conduir més suaument, reduir la velocitat i procurar de no fer acceleracions ni frenades brusques. Sempre que el motor ho permeti, fer servir marxes llargues, mantenint el tacte i la sensibilitat sobre l’accelerador i accionar-lo de manera progressiva. Per frenar reduir primer la marxa i tot seguit pressionar el pedal de fre molt suaument.
3. Seguir el traçat de les marques de rodolament d’altres vehicles per a reconèixer més fàcilment el recorregut de la carretera i les maniobres que han fet altres vehicles, com per exemple el traçat d’un revolt, o per a detectar obstacles a la carretera, com ara pedres, etc. A les marques antigues s’hi pot trobar gel. Malgrat tot, la neu acumulada a les vores de la marca ajudaria a guiar el vehicle.
4. Provar les cadenes abans per assegurar-se que s’adapten a la mida dels pneumàtic i que són senzilles de muntar. Cal col·locar-les a l’eix de tracció. Faci servir les cadenes quan circuli amb neu i retirar-les de seguida que abandonin el tram nevat. Per retirar-les aparcar a un costat de la via per a no impedir el pas a altres cotxes i a les màquines llevaneu. Netejar bé les cadenes després de fer-les servir i eixugar-les completament per a allargar-ne la vida útil.
5. Revisar que el desgast dels pneumàtics no sigui inferior als tres mil·límetres. Tot i que el límit legal permès del dibuix del pneumàtic és d’1,6 mil·límetres, el RACC recomana que la profunditat del dibuix sigui de com a mínim 3 mm per a més seguretat i adherència. Es pot fer la comprovació introduint a les ranures de la banda de rodolament una moneda d’un euro. Si la profunditat és inferior a la banda exterior daurada de la moneda, el pneumàtic no ofereix la seguretat necessària per circular, especialment sobre paviment lliscant a causa de la neu o del gel.
6.Verificar la pressió dels pneumàtics. Trobarà la pressió correcta al manual de manteniment del vehicle. Cal que revisi la pressió en fred, és a dir, com a mínim al cap d’una hora d’haver circulat, o havent recorregut no més de dos o tres quilòmetres a baixa velocitat. La pressió ha de ser més elevada si el cotxe està més carregat i quan se circula ràpid per autopistes o autovies. En cas de dubte, és més segur pecar per excés de pressió perquè un pneumàtic poc inflat afecta la seguretat i pot rebentar.
7. Revisar l’estat de la bateria, la vida útil de la qual acostuma a ser de quatre anys. El fred, la humitat i les baixes temperatures afecten especialment el sistema elèctric, que pateix un 3% més d’avaries que a l’estiu. En dies com avui es fan servir més consumidors elèctrics, com la calefacció, el rentaparabrises, els fars antiboira, etc. Disposar d’unes pinces et serà molt útil si s’ha de carregar la bateria amb l’ajuda d’un altre vehicle. També és convenient que revisar els nivells de líquid anticongelant, d’oli, de frens i del rentaparabrises, així com l’estat dels amortidors, dels frens i de la direcció.
8. És recomanable portar una llanterna i guants per si es pateix alguna avaria a la carretera, i també els elements de seguretat necessaris, com l’armilla reflectant i els triangles. És important portar el dipòsit de gasolina ple per a garantir ús de la calefacció en cas que el vehicle quedi immobilitzat. En condicions de baixes temperatures cal vigilar que el gasoil no es congeli. A les zones de muntanya les gasolineres fan servir additius que eviten el procés de congelació. També pot obtenir aquests additius a les cases de recanvis. Si el gasoil arriba a congelar-se caldrà esperar que pugi la temperatura i es descongeli de manera natural.
9.Garantir una bona visibilitat revisant els vidres, els llums i els rentaparabrises. Substituir els rentaparabrises si estan desgastats ja que el fet que funcionin correctament és imprescindible per garantir la visibilitat.
10. Consultar l’estat de les carreteres abans de començar el viatge i no agafar el cotxe si no és imprescindible.