
Cartell de la nova estació Terrassa Nacions Unides Foto: Cristóbal Castro
Terrassa va gaudir el passat 29 de juliol de la inauguració del Metro de Terrassa, una ampliació de la xarxa dels Ferrocarrils de la Generalitat; obra que havia d'haver estat en marxa des del 2010, però que per problemes pressupostaris es va retardar. La reforma beneficiarà a la ciutat de manera considerable en apropar als usuaris més punts estratègics del mapa egarenc. Per exemple, els estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya podran arribar al campus directament a través de l'estació de Vallparadís Universitat, situada a pocs metres del centre universitari.
L'arribada del metro dels Ferrocarrils a més barris de Terrassa ha suposat un augment del 50% dels usuaris d'aquest servei de transport públic, la majoria dels quals han deixat Renfe per utilitzar FGC per qüestions de proximitat i comoditat. L'objectiu de l'extensió de la línia S1 Terrassa-Barcelona suposa una millora de comunicacions entre el Vallès Occidental i la ciutat de Barcelona, amb Plaça Catalunya com última parada.
El nou recorregut té parades al parc Vallparadís, a l'avinguda Jacquard, davant de la Casa Baumann amb l'estació Vallparadís Universitat, l'Estació del Nord i finalment Terrassa Nacions Unides, situada a l'avinguda Béjar. Com a conseqüència, l'Ajuntament ha reubicat diverses parades d'autobusos per tal de prioritzar les combinacions entre bus i tren i apropar a més veïns les estacions de Ferrocarrils, mesura que ha generat polèmica entre els residents d'alguns barris.
La part nord, despenjada

Cartell indicant el canvi de recorregut del bus Foto: Ariadna Romera
José Garcia, un veí de Can Roca d'edat avançada, comenta la dificultat que té ara per poder agafar l'autobús. Tant ell com la seva dona els costa caminar i els suposa un gran esforç anar fins al carrer Fàtima per agafar un autobús fins la Mútua, quan abans, al carrer de Sant Eloi tenien una parada molt més propera de casa seva i ara han de fer un llarg recorregut. La zona de Sant Eloi ha sigut una de les més afectades per l'arribada del metro.
L'Associació de Veïns de Can Roca ha recollit més de mil signatures per tal de millorar aquesta situació que afecta sobretot a les persones grans i als veïns que viuen a la part nord dels barris, ja que han quedat totalment despenjats. La reubicació de parades els ha perjudicat i ara han de fer un camí considerable per poder arribar a les noves parades. Membres de l'Associació i veïns particulars es queixen d'una falta d'informació i de consulta als residents del barri, que són els principals afectats d'aquesta mesura.
Gran part dels afectats relacionen aquesta reforma de transport amb un interès purament econòmic, tot i que dubten qui és l'interessat d'aquesta remodelació. Encara però, aquest és un canvi provisional, tot i que els veïns ja reclamen la tornada a la normalitat del recorregut de les línies d'autobús i que s'hi facin consultes abans d'actuar. Aquesta és l'altra queixa que més s'escolta: la falta de comunicació entre l'Ajuntament i els barris de Terrassa.
Ambient de queixa i inconformitat

Parada que ha quedat obsoleta, a Sant Eloi Foto: Ariadna Romero
Alguns dels veïns de Can Roca, Sant Eloi i el Pla del Bonaire asseguren que si hi haguessin eleccions properament, no votarien el partit actual, perquè aquesta reforma de transports sense avís previ els ha perjudicat molt. Els veïns estan contents amb la parada de metro de Nacions Unides, perquè ara no han de baixar a la Rambla per agafar un tren de FGC, però consideren que no hagués estat necessari modificar les parades de bus, perquè, justifiquen, "no té cap sentit". Per la seva part, TMESA, la companyia d'autobusos de la ciutat, justifica la reforma amb l'eslògan “volem fer-t'ho fàcil”, afirmació amb la qual els veïns no hi estan d'acord. Com a conseqüència, als barris es respira un ambient de queixa i inconformitat.
A més, un grup d'homes residents del Pla del Bonaire comenten a La Torre altres problemes que pateixen els barris de la zona, com la falta de places d'aparcament. J.M., un dels veïns del Pla de Bonaire comenta: "Hi van construir un pàrquing subterrani que està tancat i no té gaire pinta de que l'obrin. Això és un gran problema, perquè hi ha cops que hem d'aparcar lluny del nostre edifici perquè no hi ha una plaça lliure per poder deixar-hi el cotxe". Com a solució a aquest problema, els veïns proposen la creació d'un pàrquing a l'aire lliure: l'espai disponible podria ser un solar sense edificar que hi ha al Pla del Bonaire, davant de l'estació de FGC. Fins i tot, alguns veïns asseguren que estarien disposats a pagar una quota de veïns per poder tenir un lloc d'aparcament al seu propi barri.
Per tant, són diversos els problemes que pateixen els barris de Can Roca i el Pla del Bonaire, problemes, sobretot, de mobilitat i transport. El conjunt de residents reclamen més informació i tractament per part de l'Ajuntament amb els seus ciutadans. Els veïns esperen solucions aviat i retornar a la normalitat com abans millor.