Dubtes i indignació al Vallès pels canvis del sistema tarifari del transport públic

Terrassa demana passar a ser zona 2 mentre que Sabadell vol garanties que el bitllet no s'encarirà per viatjar a Cerdanyola o Sant Cugat

Estació de FGC de plaça Catalunya.
Estació de FGC de plaça Catalunya. | Adrià Costa
Albert Segura / Anna Mira
25 d'octubre de 2018, 14:30
Actualitzat: 26 d'octubre, 12:11h
La reforma del sistema tarifari del transport públic a l'Àrea Metropolitana de Barcelona
aprovada aquest dimecres ha generat queixes, dubtes i fins i tot indignació entre els municipis del Vallès Occidental que han quedat fora de la primera corona metropolitana. En el cas de les capitals, Sabadell i Terrassa, les ciutats han quedat fora de l'acord, donat que no són membres de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, però ha generat una sèrie de dubtes sobre la relació amb la resta de municipis amb qui ara comparteixen zona. D'altres, com Castellar, han alçat la veu per denunciar un tracte discriminatori cap a la seva població.

A Terrassa consideren que la posada en marxa de la tarifa plana augmenta el greuge de la ciutadania, ja que la ciutat seguirà formant part de la zona 3. En aquest sentit, el tinent d'alcalde de Territori, Marc Armengol, ha explicat a LaTorre que "és una mala notícia per Terrassa" i que no han rebut cap comunicació oficial per part de l'ATM explicant els canvis, "ho hem sabut per la premsa".

Terrassa fa molts anys que reivindica canviar de zona 3 a zona 2 i així equiparar-se a la veïna Sabadell. No obstant això, amb l'anunci de la posada en marxa de la T-Mobilitat (que calcularia les tarifes en funció del quilometratge) des de l'Ajuntament es van deixar de banda les reivindicacions. Ara però, la T-Mobilitat està prevista per l'any 2021, per això segons Armengol "la decepció és múltiple". "No només no es posarà en marxa fins d'aquí a uns anys sinó que mentrestant Terrassa seguirà a la zona 3". 
 

Cartell de les estacions dels FGC a les línies del Vallès. Foto: Norma Vidal



Per Armengol no té sentit que dins de la corona metropolitana horitzontalment es puguin recórrer 70 km amb una zona (la T-10 té un cost de 10,20 euros) i, en canvi, per anar de Barcelona a Terrassa que són 30 km es paguin tres zones (la T-10 té un cost de 27, 40 euros). 

Davant de l'anunci de la tarifa plana, la setmana passada l'alcalde, Alfredo Vega, va enviar una carta a la Generalitat i a l'ATM per mostrar el descontentament en relació i per reivindicar, una vegada més, el greuge que viu Terrassa. Ara l'administració local està pendent de rebre la resposta però exigeixen a la Generalitat "obrir el debat per valorar què li convé més a Terrassa, però ni tan sols ens han preguntat", ha afegit Armengol.

Sabadell demana garanties

A Sabadell, l'Ajuntament demana garanties que certifiquin per escrit que el bitllet per viatjar a localitats com Barberà, Cerdanyola o Sant Cugat no s’encarirà. Així ho ha detallat el regidor d’Espai Públic, Xavier Guerrero, a NacióSabadell, després que el canvi de tarifes integri en la primera corona alguns municipis de l’àrea 2C, amb l’excepció de Sabadell, Rubí o Sant Quirze del Vallès.

Guerrero admet que la notícia dels canvis de zones els va agafar per sorpresa, donat que no se'ls va comunicar de manera oficial. “No va ser una comunicació regulada de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), van ser unes declaracions fetes a Barcelona, de manera poc elegant, el que vam fer és dir que si els nostres veïns es veien perjudicats, nosaltres no hi estaríem d’acord i faríem el que fos per evitar-ho”, argumenta.

A dia d’avui, Cerdanyola, Sant Cugat, Sabadell i Sant Quirze, per exemple, formen part de la mateixa àrea, la denominada 2C. A partir de gener, però, diversos municipis d’aquesta àrea passaran a formar part de la mateixa corona, la primera, motiu pel qual s’abaratiran els trajectes entre Cerdanyola i Sant Cugat amb Barcelona. Això, però, no passarà amb Sabadell o Sant Quirze, que seguiran estant a la segona corona, o amb Terrassa i Castellar del Vallès, que romandran a la tercera.
 

Tren a l'estació dels FGC a Sant Quirze. Foto: Ajuntament de Sant Quirze


Per aquest motiu, l’ATM va respondre que ni Sabadell ni la resta de localitats que no passaran a formar part de la primera corona es veurien afectades i que, per tant, mantindrien vigents els preus actuals. “A Sabadell, la diferència entre la primera i la segona corona serà el carrer Berenguer IV, que fa frontera amb Barberà, i se'ns va dir que es mantindrà el criteri de tarifes vigent a dia d’avui, de manera que Sant Cugat, Cerdanyola, Barberà i Sabadell seguiran tenint una mobilitat entre municipis d’una zona”, explica Guerrero, motiu pel qual assegura que s’ha aplicat un criteri d’excepcionalitat.

Tot i això, Guerrero vol que aquest compromís quedi reflectit sobre el paper. “Això és una excepció i s’ha d’escriure, vull que m’ho assegurin, per això ara ens coordinarem amb altres municipis com Terrassa, perquè no tindria sentit anar-hi sol, per fer un front comú”, explica. Els canvis afecten, apunta, a una població d’entre 500.000 i 600.000 habitants de tota l’àrea, que es veurien greument perjudicats per un canvi de tarifes: “Per anar a la UAB, per exemple, des de Sabadell seguirà senti una sola zona”, afegeix.

 

 

L'autobús de Castellar connecta amb Sabadell. Foto: Ajuntament de Castellar del Vallès


Castellar: un greuge flagrant

Castellar del Vallès és un dels casos de greuge més flagrant que hi ha a la comarca. Tot i estar connectat amb transport públic únicament amb Sabadell i per carretera, aquestes dues localitats formen part de dues zones tarifàries diferents, motiu pel qual l’únic trajecte possible entre municipis s’ha de fer al preu de dues zones.

“Els nois que tindrien la possibilitat de tenir un títol de mobilitat T-16 i anar a Sabadell i tornar de manera gratuïta no ho poden fer, i això és flagrant, no demanem que Sabadell sigui zona 1, només que nosaltres siguem en la mateixa zona, ens penalitza clarament”, explica l’alcalde de Castellar, Ignasi Giménez, en declaracions a NacióSabadell.

La petició ja es va fer a governs anteriors de la Generalitat, sense que s’hagi respost a les seves demandes. “La resposta sempre ha estat la T-Mobilitat, que això ho resoldria, però ara ens diuen que la seva posada en funcionament s’endarrerirà dos anys més, i això és un escàndol”, denuncia l’alcalde i president del Consell Comarcal.

Entrar a la corona 1: avantatges i inconvenients

Amb tot, la incorporació de Sabadell a la primera corona és un aspecte que caldria debatre no només des del govern municipal. “És un debat que caldria fer de ciutat, dir que sí o no no val amb els 14 regidors del govern, cal un consens amb entitats i associacions”, apunta Guerrero.

La incorporació a l’Àrea Metropolitana suposa una sèrie d’avantatges, com ara la reducció dels imports dels títols de transport, però també cal considerar altres aspectes: “Inclou temes culturals, d’acció social, d’urbanisme, i entre altres també passes a pagar part de l’IBI a l’Àrea Metropolitana”, apunta Guerrero.

És per aquest motiu que en cas que s’estudiés la possibilitat d’incorporar Sabadell a la primera corona, caldria analitzar-ne la viabilitat en un àmbit ampli de ciutat.
 

Andana de la nova estació Can Feu - Gràcia, a Sabadell. Foto: Juanma Peláez

Arxivat a