El govern espanyol destina 5.000 euros al IV Cinturó

Les obres de la B-40 entre Terrassa i Abrera seguiran aturades com a mínim dos anys més

Publicat el 02 d’octubre de 2013 a les 08:20
Autovia Orbital a Viladecavalls Foto: J. M. Oller

Els pressupostos del govern espanyol per al 2014 preveuen una caiguda de prop del 25% de les inversions a Catalunya. Concretament, preveuen tot un seguit d'inversions regionalitzables a Catalunya per valor de 944,42 milions d'euros, un 9,6% del total, per darrere de territoris com Andalusia (1.697,74 milions i 17,3% del total), Castella i Lleó (1.399,47 milions i 14,3% del total), i Galícia (1.353,82 i 13,8% del total).

Pel que fa a Terrassa, no es preveu cap partida per acabar el IV Cinturó fins Abrera-Esparreguera, ni per aquest any ni pel 2015. Les obres, doncs, restaran aturades uns anys més. El traçat està pràcticament enllestit en la majoria dels seus 14 quilòmetres, però els treballs no avancen. Ara per ara, només funciona el tram semiurbà que fa de ronda de Terrassa. Sí però que aquest 2013 hi havia assignada una petitíssima partida pressupostària el tram de 6,1 quilòmetres corresponent al tram Olesa de Montserrat - Viladecavalls. En total, eren 3.880 euros. Cal dir però que l'Estat no preveu tornar a invertir-hi res fins al 2016 quan aleshores hi ha la projecció d'una aportació de 19.269.520 euros que es veuran augmentats al 2017 amb 18.334.000 euros més.

5.000 euros per al tram Terrassa-Granollers
Una de les partides que rebertiria a la nostra ciutat seria una aportació anecdòtica de 5.000 euros per al tram Terrassa-Granollers del Quart Cinturó. Es dóna el cas que aquest tram va caducar a principis d'any i que l'estudi informatiu s'ha de redactar de nou. A més, la Generalitat ja no el considera necessari. El portaveu de la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC)  Toni Altaió, explica que l'Estat ha destinat aquesta quantitat "per deixar la partida oberta" perquè "amb 5.000 euros no poden fer res". Altaió considera que aquests pressupostos demostren que "l'Estat ha fet caure el Quart Cinturó de les prioritats".

Inversió per a projectes "prioritaris"
Preguntat per aquesta caiguda de les inversions, Montoro ha demanat que se centri el debat polític en termes de creixement i creació d'ocupació "i no un debat sobre inversions territorialitzades, que per molt clàssic que sigui, realment no toca" perquè "no és el moment". "Costa sortir dels guions clàssic però el moment econòmic és nou en temes d'ajustament i capacitat de recuperació", ha dit.

A més, segons Montoro, Catalunya "rebrà inversions en els seus projectes prioritaris", que són "molt importants" com per exemple el desdoblament de la N-II a Girona, l'accés ferroviari al Port de Barcelona. Són, ha dit, "projectes absolutament vitals perquè Catalunya sigui un dels grans motors de la recuperació econòmica a la què estem assistint".

Els pressupostos generals de l'Estat, 2014

Els pressupostos generals de l'Estat a Catalunya, Foment (inclou infraestructures, com carreteres i trens)