La integració d'en Youssef

Publicat el 18 de juny de 2010 a les 17:05
En ple debat sobre la necessitat de regular la burca i els efectes que això podria comportar, el Canal 33 oferia diumenge un documental que mostra com es pot afavorir la integració dels adolescents immigrants a través del futbol.

Un dels protagonistes de la coproducció europea “Inside Offside” és un noi marroquí, veí de Terrassa des de fa cinc anys. Youssef el Filali viu al barri de Ca n’Anglada i es beneficia d’una de les deu beques per xavals immigrants que ofereix l’Escola de Futbol de Viladecavalls.

El documental segueix el dia a dia d’en Youssef que es passa totes les tardes jugant a la pilota, ja sigui a Viladecavalls o a Ca n’Anglada, on participa en la lliga de futbol sala que s’inclou en el pla per dinamitzar el barri. A través de diversos testimonis, es destaca la capacitat d’esforç i sacrifici d’aquest noi que no es queixa mai de la posició en què el fan jugar o que camina durant prop d’una hora per agafar l’autobús que el porta a Viladecavalls.

Però, el documental no es queda aquí i intenta saber si realment s’està produint la integració d’en Youssef. El resultat no és del tot exitós ja que, durant tota l’estona, se’l veu únicament amb altres adolescents marroquins. Ell mateix confessa que, a diferència d’altres amics seus que sí es relacionen amb nois autòctons, ell prefereix als del seu mateix origen.

A la pantalla, en Youssef i el seus amics marroquins es discuteixen pel Barça i el Madrid, es mostren preocupats per un futur que no veuen gaire clar, expliquen que no els hi agrada estudiar gaire, confien en què el futbol (que tant els apassiona) sigui una possible sortida professional, etc.

Això em fa pensar que jo conec més d’un adolescent, amb arrels familiars catalanes de tota la vida, que té les mateixes inquietuds que en Youssef que fa només cinc anys que viu a Terrassa i ve d’un país tant diferent al nostre com és el Marroc. Potser, després d’un anàlisi més detallat del documental, sí que es pot parlar d’una veritable integració d’en Youssef.