La Junta Arbitral de Consum de Terrassa treu fum

Es disparen les sol·licituds d'arbitratge, situant-se aquest 2013 en un total de 1.234, la xifra més alta des de la creació del servei, l'any 1995 | Conveni entre el Servei de Consum i la Federació de Veïns per fer accions informatives

Publicat el 13 de març de 2014 a les 17:41
El regidor de Consum, José Manuel Jiménez, i el president de la Federació d’Associacions de Veïns de Terrassa (FAVT), Emiliano Martínez, en l'acte de signatura del conveni Foto: A.T

El regidor de Consum, José Manuel Jiménez, i el president de la Federació d’Associacions de Veïns de Terrassa (FAVT), Emiliano Martínez, han signat aquest dijous un conveni de col·laboració entre el Servei de Consum de l’Ajuntament de Terrassa i aquesta entitat veïnal, amb l’objectiu de desenvolupar conjuntament actuacions en defensa de les persones consumidores, a través de sessions informatives per a les associacions de veïns. En aquestes xerrades es parlarà dels drets dels consumidors i les consumidores, dels mecanismes de reclamació i de consum responsable, i també s’oferirà assessorament tècnic legislatiu.

El servei de Consum de l’Ajuntament de Terrassa va fer un total de 8.972 atencions durant el 2013, entre visites, trucades i gestions per internet. La majoria de les atencions van ser presencials (5.258 visites) mentre que es van atendre 3.327 consultes telefòniques i 387 per internet. 

Per sectors o especialitats, els serveis i comerços sobre els quals es van atendre més consultes el 2013 van ser el de la telefonia mòbil (2.166, el 23,96%), electricitat (898, el 9,88%), entitats financeres (732, el 8,22%), comerç (625, el 7,02%) assegurances (601, el 6,75%) i telefonia fixa (573, el 6,24%). 

Per mesos, el febrer va ser el mes amb més activitat (1.008 consultes), mentre que l’agost i el desembre van ser els més baixos (459 i 672, respectivament). La resta de mesos van registrar entre 701 i 818 consultes. Pel que fa a expedients, durant l'any 2013 s’han obert 158 expedients de Consum dels quals 42 han estat denúncies i 116, queixes. De les 42 denúncies, set van ser a establiments comercials, sis a serveis de telefonia mòbil, quatre a companyies asseguradores, tres a establiments de restauració i la resta a activitats diverses. Les 116 queixes van ser majoritàriament a establiments comercials (22), serveis de telefonia mòbil (16) entitats financeres (sis), i companyies elèctriques (cinc). 

Per la seva banda, la Junta Arbitral de Consum va rebre 1.234 sol·licituds d’arbitratge, la xifra més alta des de la seva creació, el 1995. A les sol·licituds d’arbitratge es constata un gran predomini dels serveis sobre el comerç: la majoria van ser per serveis de telefonia mòbil (504), telefonia fixa (130), electricitat (129), serveis bancaris i gas (62 cadascun). La Junta va tramitar 1.508 expedients durant el 2013. d’aquests, en va tancar 1.206, dels quals 711 es van resoldre per mediació, 97 per laude, i la resta per no acceptació de l’arbitratge (295) o altres causes.

Terrassa celebra la Quinzena del Consum
L’Ajuntament de Terrassa, a través del Servei de Consum, organitza des d'aquest dilluns, 10 de març, la Quinzena del Consum, coincidint amb el Dia Mundial dels Drets del Consumidor, que se celebra el 15 de març. El programa inclou activitats molt diverses amb l'objectiu de sensibilitzar els ciutadans de totes les edats sobre la necessitat de practicar un consum responsable i segur. 

L’acte central de la quinzena tindrà lloc el dissabte 15, Dia Mundial dels Drets del Consumidor, i consistirà en la inauguració oficial de l’exposició “Consum, Punt de trobada”, que es podrà veure a la plaça Nova del 10 al 20 de març. A l’acte participaran el regidor de Consum, José Manuel Jiménez, i el director de l’Agència Catalana de Consum, Alfons Conesa. 

El programa d’activitats inclou tallers, un concurs diari a la ràdio municipal, i la tradicional gimcana escolar del consum, que enguany se celebrarà el 14 de març amb la participació d’alumnes de les escoles Francesc Aldea, Font de l’Alba i Les Arenes.