
La comarca del Vallès Occidental estrena aquest mes de setembre un nou sistema de reciclatge per a les càpsules monodosi de begudes com les de cafè o infusions. A partir d’ara, els ciutadans i ciutadanes podran portar les càpsules d’alumini i de plàstic a les deixalleries municipals i a les deixalleries mòbils. Allà hi trobaran uns contenidors específics per a aquests residus que no es poden llençar al contenidor groc o dels envasos.
El nou servei arribarà a 15 deixalleries municipals situades als municipis de: Castellar del Vallès, Matadepera, Palau-solità i Plegamans, Polinyà, Rellinars, Rubí, Sabadell, Sant Llorenç Savall, Sant Quirze del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Sentmenat, Terrassa, Vacarisses i Viladecavalls. També es podrà trobar a 5 deixalleries mòbils, dels municipis de Rubí, Sabadell i Terrassa i la Deixalleria mòbil del Consorci de Residus. El sistema de recollida serà gestionat pel Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental, amb
els ajuntaments de la comarca, gràcies a un acord amb l’empresa Nestlé i les seves marques Nespresso i NESCAFÉ Dolce Gusto. La recollida dels contenidors a tota la comarca la portarà a terme l’empresa d’inserció sociolaboral CIPO.
A les deixalleries municipals s’hi instal·laran un total de 36 contenidors de 120 litres de capacitat. Cada deixalleria comptarà amb dos contenidors: un per les càpsules d’alumini i un per les càpsules de plàstic, indistintament de la marca de la càpsula. A les deixalleries mòbils s’hi instal·laran en total 10 contenidors de 10 litres de capacitat, també diferenciats segons el tipus de càpsula. Aquest matí s’ha presentat el nou sistema al Punt Blau 2 de Sabadell. Durant la presentació, el president del Consorci i alcalde de Sabadell, Joan Carles Sànchez ha destacat que “aquesta actuació, que s’emmarca en les polítiques del Consorci d’abordar la recollida dels diferents residus reutilitzables, també té
2 molt de simbòlic: li estem dient al ciutadà, que és el primer que pot cooperar per millorar el reciclatge i que ho pot fer amb un tema molt petit, molt domèstic”.
Per la seva banda, el regidor de Via Pública de l’Ajuntament de Sabadell, Cristian Sànchez, ha explicat que “amb aquest nou servei a les deixalleries estem facilitant el reciclatge d’aquesta fracció. A Sabadell, concretament, disposarem de 2 contenidors a cada una de les tres deixalleries, un per càpsules de plàstic i un per càpsules d’alumini i encara ho aproparem més gràcies als Punts Blaus mòbils”.
La recollida dels contenidors la portarà a terme l’empresa d’inserció sociolaboral CIPO, que traslladarà els residus en uns punts d’acumulació. El gerent de l’empresa d’inserció CIPO SCCL, Xavier Martínez ha confirmat que en aquesta tasca “hi participaran dos equips de CIPO formats per un monitor i dos usuaris de l’entitat amb dos vehicles que faran tota la recollida als diferents municipis del Vallès Occidental”.
Nestlé es farà càrrec del trasllat de totes les càpsules d’alumini i plàstic que s’hagin recollit fins les diferents plantes de reciclatge en les quals es tractaran. Com a resultat, es podran reciclar per separat els materials que composen la càpsula i obtenir compost de qualitat a partir del marro del seu interior. El responsable de reciclatge de NESCAFÉ Dolce Gusto, Carles Monsó ha explicat que aquest sistema de recollida “va iniciar-se a Catalunya al 2011 per donar resposta a una demanda ciutadana. Amb la recollida i posterior tractament podem reutilitzar el cafè de les càpsules per a usos agrícoles i també estem en fase d’estudi per buscar nous usos pel plàstic per tal de tancar el cicle de vida de les càpsules”. Pel que fa a l’alumini, aquest es recupera i es reutilitza. El sistema de recollida va ser pioner a Suïssa. A Catalunya va iniciar-se en un primer moment a Barcelona i els municipis de l’Àrea Metropolitana i més tard també s’hi va afegir comarques com el Maresme i el Gironès.