Por a una escola més massificada

L'AMPA Ramon y Cajal critica la imposició de la nova aula de P-3 perquè considera que suposaria "agreugar la massificació i problemes estructrurals" del centre escolar

Publicat el 25 de juny de 2012 a les 15:30

Foto: Lluïsa Tarrida

"No és necessària". Aquesta és la conclusió a què han arribat els pares de l'escola Ramon y Cajal davant la imposició, a partir del curs vinent, d'una aula addicional per a P3, el Bolet. Finalitzat el procés de preinscripció, l'AMPA ha estudiat les dades numèriques d'alumnes de l'escola pública de la zona, corresponent a la número 4, i consideren que "l'aula el Bolet no és necessària. Sense aquesta, només hi hauria un dèficit de 17 places", les quals, segons els pares i mares del centre d'ensenyament, "seria més just i equitatiu" que es reubiquessin entre les sis escoles públiques de la zona, és a dir, amb Pau Vila, President Salvans, Sala i Badrinas, Josep Ventalló i Francesc Aldea.

Aquesta solució manifesten que és la més senzilla i que, amb la nova llei de la Generalitat -per la qual s'augmentarà la ràtio d'alumnes per classe en fins a 5 alumnes-, la proposta de repartir els nous alumnes "queda plenament justificada".

Per intentar que l'aula no sigui una realitat, des de fa un mes i mig l'AMPA té sol·licitada una reunió amb Lluís Baulenas, Cap dels Serveis Territorials del Departament d'Educació del Vallès Occidental. L'Associació es queixa que "encara no ens ha atès, malgrat haver insistit per moltes vies". No entenen per què l'escola Ramon y Cajal haurà de patir "massificació, quan en altres escoles de la zona, les dades indiquen que podrien quedar amb sobrant de places". Per aquest motiu, denuncien "la manca de planificació del departament d'Educació, que va ampliar l'oferta abans de conèixer la demanda real, així com la seva falta de predisposició a atendre les nostres peticions de reunió".

La preocupació dels pares parteix de diferents fronts. Diuen que l'escola "no té infraestructura per acollir el Bolet. Per exemple, a la segona planta de l'edifici, on hi ha classes amb nens d'entre 5 i 11 anys, no hi ha cap lavabo ni aigua corrent. Aquest fet, inadmissible, es veuria empitjorat amb la nova aula, que també aniria ubicada a la segona planta".

Mancances de tot tipus
Aquestes mancances, que fa diversos anys que es vénen reclamant al Departament, consten "d'obres de manteniment que considerem bàsiques, i que abans d'acollir una nova aula s'haurien de resoldre". Entre aquestes hi ha el de la seguretat, la constatació que amb el Bolet se superaria els 500 usuaris del recinte i això implicaria un canvi en matèria d'emergència i pla d'autoprotecció. Els pares volen saber si aquest fet s'ha tingut en compte i, en cas de ser així, demanen que se'ls informi de les especificacions de la nova normativa. A més, destaquen el mal estat en què es troba el pati de preescolar. "El terreny és molt irregular i és causa freqüent d'accidents que han provocat lesions de diferent transcendència, cosa que preocupa enormement. La Generalitat es va comprometre a arreglar-ho a finals d'any però amb la nova situació han ajornat la reforma", critica l'AMPA.

Respecte a l'apartat de serveis, els pares de l'escola Ramon y Cajal pensen que "el número de lavabos és molt baix i a la planta superior no hi ha sortida d'aigua, amb els inconvenients que això suposa, tant per les necessitats dels nens com per a la higiene a l'hora de fer classes de manualitats". A més, denuncien que el servei de menjador actualment ja es troba "força massificat. Es fan tres torns, amb la qual cosa els que ho fan en darrer lloc tenen molt poc temps, si hi haguéssim d'afegir els 25 nens, seria impossible ampliar els torns". L'escola disposa d'un gimnàs "molt petit que absorbeix amb molta dificultat el número actual d'alumnes que el fan servir i, a més, necessita reparacions urgents".  

Quant als elements contraris en el terreny educatiu, l'AMPA apunta que actualment l'escola compta amb un número de professors ajustat, fet que "ha provocat la pèrdua de moltes hores lectives per manca de recursos per substituir absències o malalties del professorat", per això consideren que amb un sol professor més seria "totalment insuficient". I l'ampliació d'una nova aula afectaria també a la capacitat de desdoblaments, "la nostra escola disposa de pocs recursos per fer desdoblaments, una nova aula minvaria encara més aquests recursos durant els nou anys que tindríem la nova línia".