Terrassa busca negoci a Qatar, Aràbia Saudita i Kuwait

Els empresaris han manifestat que la prospecció d'aquests mercats de l'Orient Mitjà constata possibilitats comercials de futur

Publicat el 06 de juny de 2013 a les 08:14
Missió Qatar,Aràbia,Kuwait Foto: Cambra

Els empresaris participants han manifestat que la prospecció d’aquests mercats de l’Orient Mitjà ha servit per constatar possibilitats comercials de futur, especialment en el mercat de Qatar que, amb una previsió de creixement sostingut per als propers cinc anys, en aquests moments s’estan desenvolupant projectes d’infraestructures de gran magnitud i amb una velocitat vertiginosa amb grans oportunitats de creixement per a la indústria de béns d’equip. Al mateix temps, els sectors en creixement en aquest mercat són els de la construcció i l’enginyeria.

Tot i ser un mercat petit en termes de població, Qatar és considerada una de les economies del Golf més pròsperes i dinàmiques que ofereix oportunitats de negoci en quasi tots els sectors. Amb unes taxes de creixement mig al voltant del 10%, Qatar ha multiplicat per 6 el seu PIB en els últims sis anys. La principal  font d’ingressos del país és el gas natural, ja que és un dels principals extractors d’aquesta font d’energia al món.

Tot i ser un mercat de cultura i religió musulmana, Qatar està molt obert a les inversions europees. Els ambiciosos projectes d’infraestructures que s’estan posant en marxa, la seva aposta pel desenvolupament d’un teixit industrial bàsic relacionat amb el sector dels hidrocarburs (fertilitzants, plàstics, etc.) i el seu alt nivell de renda per càpita, fan de Qatar un país molt atractiu des del punt de vista comercial i de negocis. A més de les àrees d’activitat relacionades amb el sector d’hidrocarburs, de generació i  distribució d’energia elèctrica i aigua, els sectors amb alt potencial de negocis són els vinculats amb infraestructures, transport, telecomunicacions, béns de consum (roba, mobles), sector de la construcció i el sector turístic, entre d’altres. El Ministeri d’Economia ha anunciat plans d’establiment de tres Zones Franques en tot l’Emirat que impulsarà l’establiment de més empreses estrangeres a Qatar, on actualment es comptabilitza un alt número d’empreses espanyoles implantades.

Aràbia Saudita, amb 27.700.000 d’habitants, és el mercat més gran dins  dels països del Consell de Cooperació del Golf. Amb un creixement mitjà del 2,6% en el tres darrers anys i un PIB de 369.173 milions de dòlars, aquest país està superant la crisi econòmica mundial d’una manera més còmoda i ràpida que alguns dels seus veïns del Golf.

La majoria dels productes espanyols encara són poc coneguts en aquest país, tot i la bona predisposició existent a l’Aràbia Saudita cap a Espanya. Destaca la bona rebuda dels empresaris locals gràcies a la bona imatge dels productes espanyols, que és associada a gran qualitat a preus competitius. Durant la missió comercial s’ha constatat que actualment s’obren excel·lents oportunitats per a les exportacions espanyoles de béns i serveis, especialment en sectors com el mèdic i hospitalari,  la construcció, les noves tecnologies i els equips relacionats amb la seguretat.

Pel que fa a les relacions en l’àmbit dels negocis, els saudites valoren molt la relació personal, que en molts casos esdevé clau en l’èxit o el fracàs en la regió. Les visites al país són obligades i els  reiterats contactes personals i directes necessaris. Per competir en un mercat tan exigent com el Saudita, és clau el factor de la qualitat tenint en compte, al mateix temps,  que el factor preu és també crític en la presa de decisions. Les empreses participants en la missió afirmen que, si bé és un mercat molt competitiu, és alhora un mercat ple d'oportunitats.

Amb una superfície de 17.818 Km2, Kuwait està situat a l’extrem nord occidental del Golf. Tot i ser un país de reduïdes dimensions, els empresaris participants en la missió comercial han constatat que es tracta d’un mercat amb altes oportunitats de negoci especialment en els sectors de confecció tèxtil i de manufactura industrial,  d’infraestructures de transport, construcció, telecomunicacions, energètic,  mèdic i l’hospitalari, medi ambient i turisme.

S’aprecia una favorable disposició respecte a productes i serveis espanyols. De fet, la marca Espanya és un actiu en sectors com els de béns de consum tot i que s’està expandint el seu valor a altres sectors.  A Kuwait està adquirint cada cop més importància l’exportació espanyola de serveis d’empreses d’enginyeria i consultoria, que estan gaudint de prestigi en el país des del punt de vista de qualitat i preu. De fet els empresaris kuwaitians  han valorat especialment la visita de la delegació d’empresaris catalans  i han mostrat especial interès a establir futures col·laboracions comercials.

Per altra part, l’aprovació del pla de desenvolupament de 4 anys aprovat pel Parlament kuwaitià ofereix molt bones oportunitats en tot tipus d’infraestructures i serveis públics (hospitals, metro i tren, ports, carreteres)  i diversos projectes de generació elèctrica, tractament d’aigües i hospitals.

Les empreses que han participat en aquesta missió comercial han estat les següents:  SOBIME, S.A. de St. Feliu Llobregat, VERTISOL INTERNATIONAL SRL de Granollers, PRODUCTOS DE COSMETICA PROFESIONAL SL de St. Esteve Sesorivires, SAN PATRICK SL – PRONOVIAS del (Prat Llobregat,  CANALETAS SA del Prat de Llobregat),  INGESA INGENIERIA Y EQUIPOS de Badalona i INTEGRAL OFFICE COMUNICACIONES SLU de St. Joan Despí. Ha acompanyat la missió, Víctor García, tècnic de Comerç Internacional de la Cambra de Comerç i Indústria de Terrassa.