
L’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, s’ha mostrat molt satisfet per l’acord assolit avui amb la Generalitat i el Consell Comarcal sobre el IV Cinturó, ja que “representa un punt d’inflexió per aconseguir completar aquesta infraestructura tant crucial per a la reactivació econòmica dels nostres municipis i del país, així com per a la tan necessària reordenació i desenvolupament de la xarxa viària al nostre territori, tan saturada i congestionada en alguns trams.”
Entre les esmenes recollides en la proposta, l’ajuntament de Terrassa ha inclòs un enllaç específic cap a Matadepera, per tal de reduir la pressió de vehicles sobre l’Avinguda del Vallès i les vies principals de la ciutat. També es demana la reconfiguració de l’enllaç de Terrassa Est entre la B-40 i el sistema local de rondes i eixos viaris urbans.
I, finalment, també es demana que es reconfiguri el tram a la Franja Nord de Terrassa per a establir de forma més clara els límits de la ciutat. En aquest sentit, Ballart ha agraït la sensibilitat de la Generalitat per incloure les necessitats del territori en aquesta nova proposta.
A l’espera de la resposta definitiva del ministeri de Foment, l’alcalde de Terrassa ha remarcat que, “des dels ajuntaments i des del món local continuarem reivindicant aquesta infraestructura que considerem imprescindible i, a hores d’ara, inexcusable, per part del govern espanyol”. I ha afegit que “el suport del teixit econòmic i social del territori ens dóna encara molt més força.”
La Generalitat i els ajuntaments de Terrassa i de Sabadell, juntament amb el Consell Comarcal del Vallès Occidental, han arribat a un acord per a demanar la represa i la finalització de les obres del Quart Cinturó (B-40), actualment aturades, davant el ministeri de Foment.
La proposta, que té el suport del teixit empresarial i social de la comarca, es concreta bàsicament en tres aspectes: impulsar la redacció immediata l’any 2014 de l’Estudi Informatiu del tram de la B-40 de Terrassa a Sabadell fins a la B-124, efectuar la tramitació administrativa i mediambiental corresponent, i anticipar la represa de les obres aturades entre Viladecavalls i Olesa no més enllà del 2016. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha confirmat que ja té el compromís de la ministra de Foment, Ana Pastor, per a iniciar els treballs de l’estudi informatiu i que cal concretar la resta de peticions.
Les obres corresponents al tram de l’autovia B40 entre Abrera i Terrassa es van iniciar l’any 2007 i es preveia que s’acabarien l’any 2010, però aquell any només van entrar en servei els dos extrems del tram. Actualment falta per executar menys del 40% d’aquest tram.
L’actual projecte de pressupostos generals de l’Estat per al 2014 preveu situar el final de l’obra més enllà de l’any 2019 i una reducció de l’11,6% en la inversió en infraestructures, que es concreta en l’eliminació total de partides per a nombroses obres públiques en execució, entre elles, el Quart Cinturó. Territorialment, Catalunya és una de les comunitats on es retalla més, amb una caiguda del 25%.
Aquest és el primer cop que el govern de la Generalitat, els ajuntaments i els agents socioeconòmics del Vallès Occidental presenten una proposta unitària al govern de l’estat sobre la B-40.