Terrassa liderarà la prevenció d'inundacions a Europa

Societat

La UPC coordina una plataforma europea per prevenir i gestionar el risc de pluges torrencials

Publicat el 07 de desembre de 2012 a les 07:49



A Europa, les inundacions són el risc natural més important i el que més danys causa. Això és encara més marcat a Espanya, on les pluges intenses són un fenomen habitual. Aquest any, per exemple, s'han complert els 50 anys de les intenses precipitacions que hi va haver al Vallès el 26 de setembre del 1962. En aquella ocasió, en poques hores es van recollir 225 litres per m2 que van causar la inundació amb més morts que s'ha registrat mai a l'estat espanyol (els experts parlen d'un miler de morts i desapareguts), per culpa especialment de l'ocupació amb habitatges precaris de la llera de la riera de les Arenes, a Terrassa, i a la riera de Rubí.

En el marc del projecte europeu IMPRINTS, que lidera el Centre de Recerca Aplicada en Hidrometeorologia de la Universitat Politècnica de Catalunya·BarcelonaTech, s'ha desenvolupat i posat a punt una plataforma tecnològica europea per prevenir i gestionar el risc d'inundacions sobtades i evitar riscos a la població, a l'abast dels serveis de protecció civil, agències de l'aigua, confederacions, ajuntaments i altres agents implicats en la gestió del risc.

Aquesta plataforma inclou els models de previsió i d'alerta més avançats per predir situacions de risc d'inundacions a causa de pluges torrencials en temps real. El sistema permet anticipar amb 24 hores d'antelació si hi haurà algun episodi de pluges torrencials i inundacions, i en quines àrees afectarà, amb la precisió de quilòmetres quadrats. Aquestes eines són bàsiques per guanyar temps i incrementar la seguretat de la població.

La plataforma IMPRINTS combina els avisos meteorològics i hidrològics amb les dades que ofereixen els mapes d' inundabilitat i vulnerabilitat disponibles, la qual cosa permet que les administracions disposin d'un mapa dinàmic per identificar les àrees de risc i els efectes potencials amb unes hores d'antelació.
Aquesta informació és crucial perquè des dels serveis d'emergència i de protecció civil es puguin activar els protocols de gestió de la inundació i aconseguir mitigar-ne l'impacte.

MÉS RISC EN EL FUTUR
La plataforma funciona sobre les 6 conques pilot del projecte, que són les dels rius Llobregat i Guadalhorce; Gardon d'Anduze (França); Verzasca i Linth en Glarus, a Suïssa, i Destra Sele (Itàlia).

Diferents estudis conclouen que els riscos d'inundacions i el danys que ocasionen augmentaran en el futur, principalment pel canvi climàtic, la inadequada gestió dels espais fluvials, l'edificació de construccions en zones inundables i l'augment del nombre de persones en aquestes zones.

IMPRINTS ha estat creada per donar suport a la implantació de la Directiva europea d'inundacions en àrees mediterrànies. Els Estats membres han de tenir dissenyats els protocols d'actuació per a finals de l'any 2015, per a totes les àrees identificades com a zones de risc d'inundacions.

La plataforma és una de les contribucions més rellevants del projecte IMPRINTS, subvencionat pel setè Programa marc de la UE, i coordinat pel professor de la UPC Daniel Sempere. En el projecte hi participen 19 entitats públiques i privades d'Espanya, Suïssa, Regne Unit, França, Itàlia i Holanda, amb la col·laboració d'universitats de Sud-Àfrica i Canadà. A Catalunya, hi participen l'Agència Catalana de l'Aigua, el Centre Tecnològic de l'Aigua (CETaqua) i el Servei Meteorològic de Catalunya.

El 4 de desembre, la UPC presentarà al Parlament Europeu els resultats de transferència de coneixements d'aquest projecte: com s'ha aconseguit enllaçar les polítiques comunitàries amb els resultats de la recerca europea, promoure la col·laboració de la investigació i el desenvolupament tecnològic a la indústria, i fomentar la innovació per satisfer les necessitats de la societat.
Escull La Torre del Palau com la teva font preferida de Google