Un estudi de l’Escola d'Òptica de Terrassa denuncia mancances en la llei i poc rigor en la seva aplicació

El 24% dels conductors presenta algun problema visual, i un 58,4% porta ulleres amb una graduació inadequada

Publicat el 02 de febrer de 2011 a les 22:47
L'Escola Universitària d'Òptica i Optometria de Terrassa (EUOOT) ha realitzat, per encàrrec de la Fundació Visión y Vida, un estudi sobre l'estat de la visió dels conductors i conductores espanyols. Els resultats són preocupants: el 24% dels espanyols pateixen com a mínim un problema visual.

Per fer l'estudi, els investigadors Aurora Torrents i Jaume Escofet han fet una prova a 1.027 persones de tot l'estat que mesurava sis capacitats visuals. D'aquestes sis, cinc corresponen als índexs que es fan servir actualment als exàmens visuals del carnet de conduir. Però a l'estudi s'hi inclou una prova de percepció cromàtica, enfocada a la identificació dels colors dels semàfors, que segons els investigadors és de vital importància en la conducció nocturna. Un 8% dels conductors (homes) pateix daltonisme, per la qual cosa no podrien distingir un semàfor en vermell sense tenir referències físiques.

Torrents i Escofet denuncien en el seu estudi la falta de precisió d'alguns paràmetres a la normativa actual, així com la laxitud en l'aplicació dels ja establerts. Escofet sentenciava: “la llei diu que la conducció és una necessitat social, i si l'apliquessin de forma estricta, hi hauria molta gent que no podria conduir”. Demanen a l'administració “que els exàmens els realitzi personal especialitzat” i que es concretin els valors mínims que s'han d'acomplir, ara molt incerts.

Els resultats
L'estudi determina que gairebé una quarta part dels conductors i conductores pateixen una o més deficiències visuals. Per exemple, un 4% de la mostra (gairebé un milió de conductors si extrapolem les dades) tenen una agudesa visual inferior al 0,5 (l'índex normal és 1). Segons la normativa vigent, això els hauria d'impedir conduir. Però no es queda aquí: el 58,4% dels conductors té una agudesa visual inferior a 0,8. Això vol dir, segons els investigadors, que més de la meitat dels conductors porten lents amb una graduació equivocada. Per la seva banda, els investigadors recomanen que s'estableixi en 0,6 el mínim d'agudesa visual per poder obtenir el carnet.

Altres dades rellevants són l'increment del temps d'adaptació a la llum després d'un enlluernament en les persones majors de 65 anys, o bé que un 6% de la població no té visió tridimensional, cosa que dificulta la percepció de distàncies relatives i pot ser un problema en els avançaments.

L'estudi ha comptat amb el suport del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) i té un marge d'error inferior al 3,16%.