Un equip d'investigadors ha publicat un article científic a la revista PlosONE sobre els canvis en la composició i abundància de 274 espècies animals després dels incendis de l'agost de 2003 al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac. EI treball ha estat realitzat en el marc de l'estudi sobre el seguiment integral de la recolonització faunística posterior a l'incendi en aquesta zona del parc natural.
L'estudi, coordinat pel doctor Xavier Santos, del Centro de Investigação em Biodiversidade e Recursos Genéticos de la Universidade do Porto, es d'una gran transcendència ja que per primera vegada es compara al mateix temps la resposta al foc de comunitats de diverses espècies animals com ara cargols, aranyes, escarabats, formigues, saltamartins, xinxes, ocells i rèptils. Així mateix, el treball ha permès identificar quins grups són més resilients al foc i quins grups són més sensibles als canvis en l'estructura de l'hàbitat i la vegetació a causa del foc. L'estudi també ha permès analitzar algunes de les causes que poden explicar la resposta de les espècies, com seria el tipus de dieta i la seva mobilitat.
Així, entre d'altres aspectes, l'estudi demostra que les espècies omnívores són més resilients probablement a causa de la capacitat d'adaptar la seva dieta als recursos disponibles, diferents entre zones cremades i no cremades. Sorprenentment, les espècies on la composició de fauna ha variat més són els de major mobilitat, com els ocells, i els de menor mobilitat, com els cargols. En contra de la percepció general de la ciutadania, l'estudi també demostra com el foc no és estrictament destructor de la natura, ja que l'eliminació d'algunes espècies ha permès l'aparició d'altres, en alguns casos de més elevat interès de conservació.
En l'estudi han participat investigadors i tècnics de la Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat de Girona, Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF), Centre Tecnològic Forestal de Catalunya (CTFC) i Museu de Ciències Naturals de Barcelona, així com de la Estación Experimental de Zonas Áridas, la Fundación Centro de Estudios Ambientales del Mediterráneo (CEAM), l'Oficina Tècnica de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona i la Direcció General del Medi Natural i Biodiversitat de la Generalitat.
Un estudi demostra que el foc no és estrictament destructor de la natura
Societat
Uns investigadors publiquen un article sobre l'abundància de 274 espècies animals després dels incendis de 2003 a Sant Llorenç
ARA A PORTADA
-
Política Bany de masses en la rebuda de l'amnistiat Lluís Puig: «L’estat espanyol ha perdut nou anys» Anna Mira Perich
-
-
Economia Matadepera repeteix com el municipi més ric de Catalunya en un podi amb noms nous Gerard Mira / Agències
-
Política Cercador: consulta a quina mesa electoral has de votar a les eleccions del 29-N Neus Climent
-
Contingut patrocinat La construcció, principal motor econòmic del Vallès Occidental el 2025, segons BBVA Redacció
Publicat el
04 de març de 2014 a
les 06:04
Et pot interessar
-
Societat
Terrassa repara d’urgència un mur de contenció de la riera de les Arenes malmès pels aiguats
-
Societat
Una banda terrassenca denuncia un atac catalanòfob en un concert a Osca: «Ens van insultar per cantar en català»
-
Societat
Vacarisses impulsa un Pacte per la Llengua amb 70 accions per reforçar l’ús social del català
-
Societat
Els Mossos investiguen la mort violenta d'un home a Terrassa
-
Societat
Terrassa redueix un 76% el temps d'espera per a una primera visita als serveis socials
-
Societat
Som Vallès Trail començarà i acabarà a Matadepera
