Una mestra del Lanaspa guanya el primer premi 'Participa a l'Escola'

La professora proposa crear assemblees de classe per promoure la participació i el diàleg entre l'alumnat

Publicat el 29 de novembre de 2009 a les 18:42
Àngels Codinas, professora del CEIP Lanaspa Giralt de Terrassa, va recollir divendres el premi Participa a l’Escola en la categoria de mestres, atorgat pel Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació de la Generalitat, per un treball sobre L’educació democràtica, el civisme, la construcció de la convivència i l’autogestió del treball.

L’autora analitza com s’educa la democràcia, el civisme, la convivència, entenent que l’escola ha de formar ciutadans i ciutadanes participatius, respectuosos i cívics. Com a conclusió, proposa la creació d’assemblees d’aula, espais de discussió per als alumnes on poden plantejar els problemes, opinar, prendre decisions o acordar normes. Es tracta de promoure la participació i el diàleg en la infància de cara a la seva futura participació en la societat.
 
En la categoria d’alumnes, la guanyadora del guardó ha estat Cinta Llasat, del centre Sòl-de-Riu d’Alcanar, amb un treball sobre el projecte educatiu de la II República al Montsià.
 
L’IES Marianao de Sant Boi de Llobregat també ha recollit el I Premi Participa a l’Escola per la iniciativa que l’alumnat de tercer i quart d’ESO participi en tallers sobre com millorar el barri, l’institut i la ciutat, col·labori amb entitats locals, experimenti la creació i posada i en marxa d’un projecte col·lectiu.
 
També ha rebut una menció especial el CEIP El Calderí, de Caldes de Montbui, una de les 40 escoles de Catalunya constituïdes en Comunitat d’Aprenentatge. El centre aplega alumnes, famílies i mestres, perquè plantegin el model d’escola que volen i s’organitzin en comissions mixtes per gestionar el centre de forma conjunta.
 
En l’acte de lliurament del Premi Participa a l’Escola, el secretari general d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan  Boada, ha convidat el món educatiu a “ser escoles de democràcia” i promoure la participació entre els  joves “per regenerar la confiança” en un context de “desafecció i desconfiança”. Boada ha recordat que l’escola té un paper clau en la construcció de la comunitat i ha animat el món educatiu a “construir ciutadans actius i compromesos amb l’entorn i els reptes col·lectius” que mantinguin un “esperit crític”, per evitar que els valors de llibertat i democràcia “es vagin diluint”. També ha recordat que “les decisions no dialogades i consensuades estan abocades al fracàs“.

La primera edició del premi s’ha adreçat a projectes finalitzats durant el curs escolar 2008-2009. L’institut premiat en la categoria de centres educatius rebrà 6.000€; el guardó per a personal docent està dotat amb 2.500 € i el d’alumnes té una dotació de 600€.