Una trentena d'escoles de la plana i el Pirineu de Lleida fan pedagogia contra el malbaratament alimentari entre uns 2.000 alumnes de 3 a 16 anys mitjançant el projecte 'Pensem i transformem' de la cooperativa Quàlia, responsable de gestionar alguns dels menjadors escolars de la demarcació. La iniciativa, que es presenta als alumnes com un joc, consisteix a classificar el menjar sobrant dels àpats en diferents recipients i pesar la quantitat d'aliments que podrien haver-se consumit. L'objectiu és determinar el malbaratament alimentari de cada àpat per conscienciar sobre un consum responsable dels aliments. Així mateix, la iniciativa anima als alumnes a adoptar hàbits saludables i sostenibles i estendre'ls més enllà de l'horari escolar.
L'objectiu és incidir en la millora de la petjada ecològica. El projecte 'Pensem i transformem' presenta als alumnes a la Lia, l'amiga de Quàlia que necessita suport per vèncer l'Endrapasobres, un personatge que contribueix al malbaratament alimentari als menjadors. "Si els infants no malbaraten el menjar, aquest personatge cada cop es fa més petit", ha explicat la responsable del projecte de Quàlia, Alba Herraiz.
La iniciativa compta amb una taula especialment dissenyada amb cartells visuals per facilitar la separació dels aliments després de cada àpat i per fomentar una actitud més conscient sobre els aliments. De manera paral·lela, el projecte compta amb un quadern d'activitats i un joc de taula.
La cooperativa d'iniciativa social Quàlia fa més de 12 anys que gestiona menjadors escolars a les comarques de l'Urgell, la Segarra, la Noguera el Solsonès i l'Anoia i vetlla per la reducció del malbaratament alimentari. Així mateix, l'entitat valora la tasca dels pagesos, les cuineres i les monitores de menjador.
L'escola Jaume Balmes de Cervera és un dels centres on s'ha implementat el projecte de Quàlia. En aquest cas, atès el gran volum d'alumnes que es queden al menjador, cada setmana participa en la iniciativa un curs diferent.
La monitora de menjador d'aquest centre de la capital de la Segarra Aida Cepero ha apuntat que les millores es noten dia a dia i posa d'exemple els alumnes de sisè de primària. "A principis de setmana potser es llença mig quilo de menjar, però cap al final es llencen 200 o 300 grams", ha concretat. Així mateix, Cepero ha destacat que els alumnes es prenen el projecte "com un repte" i s'ajuden entre ells perquè el resultat "sigui positiu".