Manresa fabrica algunes millores tècniques de la concessió de neteja

El servei disposarà de 11 models de vehicles especialitzats de neteja viària, 10 de recollida de deixalles i 2 de control i coordinació

Publicat el 11 de maig de 2011 a les 14:01

AUSA porta a terme bona part d'aquestes millores tècniques. Foto: AjM

La renovació de la flota de vehicles neteja viària i recollida de deixalles permetrà millorar l'eficiència d'aquests serveis. La nova flota és un dels components de la renovació de la concessió que permet millorar l'eficiència de la neteja sense alterar significativament el cost per a la ciutat.

Un dels aspectes que afecten a tota la part de la flota de combustible convencional és que els vehicles respecten la normativa de consum i emissions catalogada com a "EURO V-VEM", de la Unió Europea. Aquesta catalogació correspon als vehicles que tenen un alt nivell de eficiència energètica i emeten poca contaminació.  A més a més, també s'inclou un tipus de vehicle auxiliar per escombradors de consum elèctric i un vehicle per fer tasques de coordinació híbrid.

Pel que fa la neteja viària, entre les novetats concretes de la futura flota, hi ha un model d'escombradora-baldejadora dual. Aquest vehicle permet combinar l'acció dels raspalls sobre la calçada amb el funcionament d'una mànega que permet netejar les voreres amb aigua a pressió i conduint la brutícia cap a la calçada. Una altra novetat és un model de fregadora baldejadora en la que s'hi podran adaptar diferents accessoris de neteja molt especialitzats. Una d'aquestes funcions específiques serà la retirada de neu. Un servei que es prestarà de nou és l'ús del vapor per fer neteges d'alta intensitat a les voreres. Una part important de la flota de neteja viària està fabricada per l'empresa manresana Ausa.

Pel que fa a la recollida de deixalles, el nou servei disposarà de rentaubicacions de contenidor que permet netejar el terra de sota el contenidor. Eleva el contenidor i llança aigua a pressió per eliminar la brutícia que s'acumula enganxada a la base del contenidor.  La nova concessió manté el funcionament de la càrrega lateral automatitzada i la càrrega posterior en carrers estrets.

Concretament, el llistat dels nous vehicles són:

Servei de neteja diària

  • Escombradores autopropulsada de 2m3  de capacitat (n'entra una ara i una altra al 2012)
  • Escombradores autopropulsada de 4m3  de capacitat. NOVETAT.
  • Escombradora baldejadora dual autopropulsada de 5m3 de capacitat.
  • Vehicle caixa oberta
  • Vehicle auxiliar elèctric
  • Fregadora- baldejadora multifunció (entrarà al 2012). Amb possible accessori de fregat que fins ara no en teníem.
  • Cisterna de baldeig (la nova entrarà al 2014)
  • Vehicles auxiliars d'escombrada caixa tancada elèctrics
  • Vehicle caixa oberta amb equip hidronetejador per eventualitats
  • Furgó hidronetejador amb vapor. Utilitza aigua calenta per fer neteges intensives intensiva de voreres. (aquest tipus de servei és novetat).
  • Carretons portabosses

Servei de recollida de residus

  • Recol·lectors de càrrega lateral dretes (els nous entraran al 2012)
  • Rentacontenidors de càrrega lateral
  • Recol·lectors compactadors de càrrega posterior (en van entrant en diferents terminis al 2011 i al 2013)
  • Rentacontenidors de càrrega posterior (el nou entra al 2013)
  • Rentaubicacions de contenidors. NOVETAT.
  • Vehicles Porter caixa oberta per a repàs d'ubicacions (els nous entraran al 2013)
  • Camió caixa oberta amb plataforma i grua per a la recollida de voluminosos (el nou entrarà al 2012)
  • Contenidors de càrrega lateral per al rebuig (els nous entraran al 2013)
  • Contenidors de càrrega posterior per al rebuig
  • Contenidors de càrrega posterior per a l'orgànica

Serveis comuns i d'inspecció

  • Vehicle híbrid
  • Furgoneta d'inspecció i control

La concessió de la recollida de deixalles i neteja viària ha estat adjudicada a l'empresa Fomento de Construcciones i Contratas (FCC, que va ser la guanyadora del concurs de la concessió administrativa.

L'adjudicació té una vigència de 10 anys i el seu volum econòmic és de 5,9 milions d'euros anuals. Els últims exercicis ha estat de 5,7 milions.

La nova concessió preveu millorar els següents aspectes del servei:

  • Optimitza el servei respecte l'actual.
    • Millora la coordinació. Té un servei bàsic que és el manual i a partir d'aquí suma tractaments i serveis complementaris que aporten valor afegit, com la neteja de voreres amb aigua, la neteja de sota dels contenidors,....)
    • Millora la disponibilitat horària perquè incorpora alguns serveis més de tarda, nit i cap de setmana
    • Millora els rendiments de la recollida i neteja de contenidors
    • Flexibilitza el servei per adaptar-lo a les necessitats de cada moment
    • Millora la maquinària existent
  • Amplia el servei de neteja mecànica i el coordina millor
    • Proposa 5 escombradores (abans n'hi havia 3) que tenen accessoris complementaris que no teníen abans, com llances per netejar amb aigua a pressió,  2 pales de neu i un raspall de neu
    • Aporta 8 porters (abans n'hi havia 5)
    • Serveis d'aigua: 1 cisterna , 2 hidronetejadores i 1 baldejadora. Abans eren 2 cisternes i 1 baldejadora, però en el plec ja es demanava que  es prioritzés la neteja de voreres a la de calçada. La baldejadora també permet incorporar accessoris complementaris com una fregadora
    • 1 equip per rentar contenidors i ubicacions manualment
  • Proposa la millora ambiental dels equips mecànics:
    • Oferta de 8 vehicles elèctrics (porters)
    • Oferta d'1 vehicle híbrid
    • Vehicles amb emissions de partícules i soroll molt inferiors als actuals (compleixen norma euro V)
  • Millora el control de la concessió a través d'un programa informàtic molt complert que té vàries aplicacions:
    • Control de recursos humans i materials a través de GPS
    • Control de rendiments del servei
    • Control del manteniment dels vehicles
    • Gestió d'incidències amb la concessionària
    • Obtenció d'estadístiques
  • Estableix un protocol de millora contínua del servei (control d'indicadors, control de qualitat del servei, pagament per objectius, enquestes de percepció de la neteja,...)