Eurecat Manresa lidera un projecte per crear nous acers reciclats per a la fabricació de cotxes i electrodomèstics

El projecte, que compta amb un pressupost de prop de 4,5 milions d'euros, desenvoluparà acers d'alt rendiment reciclats a partir de ferralla i produïts en forn d'arc elèctric

Eurecat lidera un projecte per crear nous acers reciclats per a la fabricació de cotxes
Eurecat lidera un projecte per crear nous acers reciclats per a la fabricació de cotxes | Eurecat
Redacció
20 de desembre de 2024, 15:27

El centre tecnològic Eurecat Manresa coordina el projecte europeu CiSMA que, amb un pressupost de prop de 4,5 milions d'euros, desenvoluparà acers 100% reciclats a partir de ferralla i produïts en forn d'arc elèctric, per tal de contribuir a reduir la petjada de CO2, impulsar l'economia circular i reduir la dependència de la Unió Europea en matèries primeres en sectors com l'automoció i els electrodomèstics. 

La indústria europea de l'acer té com a objectiu reduir les emissions de CO2 en un 50 per cent el 2030 i assolir la neutralitat de carboni per al 2050. En aquesta línia, la producció d'acer amb forn d'arc elèctric, que substitueix el procés tradicional d'alt forn, "permetrà produir acers d'alt rendiment per a productes de consum massiu. Això contribuirà a reduir en més del 75 per cent les emissions i a utilitzar fins a un 100 per cent de ferralla", afirma el coordinador tècnic del projecte CiSMA, Jaume Pujante, cap de Línia de la Unitat de Materials Metàl·lics i Ceràmics d'Eurecat. 

Per fer-ho possible, el projecte se centrarà "a abordar el repte de produir acer d'alt rendiment amb forn d'arc elèctric, una tècnica que encara no és una realitat a causa de l'efecte d'elements residuals no desitjats a la ferralla que afecten la qualitat de l'acer", explica la coordinadora del projecte CiSMA, Begoña Casas, gestora de Propostes i Coordinació Internacional a Eurecat.

CiSMA maximitzarà l'ús de ferralla de baixa qualitat, separant les inclusions no desitjades amb un enfocament en coure. Per validar els desenvolupaments del projecte, es duran a terme dues proves pilot per verificar que el material i el procés siguin acceptables pel mercat, així com per mostrar les tecnologies desenvolupades i quantificar les millores ambientals respecte al producte actual. 

En concret, un dels pilots s'assajarà amb components d'un vehicle de la marca d'automoció Volvo Cars, i l'altre, amb components per a electrodomèstics en una rentadora industrial d'Electrolux Professional

A més, el projecte CiSMA "desenvoluparà un conjunt de tecnologies habilitadores amb l'objectiu d'introduir aquests productes d'acer produïts a partir de ferralla amb forn d'arc elèctric al mercat massiu de béns de consum de xapa metàl·lica", detalla la directora de la Unitat de Materials Metàl·lics i Ceràmics d'Eurecat, Montse Vilaseca.

Entre aquestes tecnologies, les empreses podran accedir a proves ràpides de caracterització de materials metàl·lics per al control de qualitat, noves metodologies per maximitzar l'ús de ferralla en processos de fabricació de nous acers, una eina de modelatge d'elements finits basada en l'aprenentatge automàtic i bessons digitals.

El projecte està finançat pel programa Horizon Europe de la Unió Europea i compta amb un consorci format per dotze socis de cinc països europeus: Catalunya, Països Baixos, Àustria, Suècia i Bèlgica. El centre tecnològic Eurecat n'és el coordinador, i en formen part Tata Steel Nederland, voestalpine, Volvo Cars, Electrolux Professional, RISE Research Institutes of Sweden, Blekinge Institute of Technology, ALBA Synchroton (ALBA-CELLS), Aerobase Innovations, la plataforma europea de l'acer ESTEP, el CSIC i la Universitat de Lieja.