Eurecat Manresa lidera tres projectes europeus sobre acer d'alta resistència

Tenen un pressupost de més de vuit milions d'euros per impulsar nous components per a l'automoció i l'energia eòlica

L'energia eòlica marina és una de les beneficiades de la investigació
L'energia eòlica marina és una de les beneficiades de la investigació | Cedida
Redacció
31 d'octubre de 2024, 11:51
Actualitzat: 11:51h

El centre tecnològic Eurecat Manresa lidera tres projectes europeus que, amb un pressupost total de 8,2 milions d'euros, impulsen noves solucions de components d'acers avançats d'alta resistència per al disseny de vehicles lleugers en el sector de l'automoció i de grans aerogeneradors més resistents i econòmics per a l'energia eòlica marina.

En concret, el projecte europeu H2FORM3G, coordinat per Eurecat i amb un pressupost de gairebé 2,9 milions d'euros, estudia l'efecte de l'hidrogen en la fabricació de components d'acers avançats d'alta resistència de tercera generació per a la seva implementació en el disseny de vehicles més lleugers.

L'ús dels acers d'alta resistència permet reduir el pes dels vehicles entre un 10% i un 20% gràcies a les seves propietats mecàniques millorades, però, al mateix temps, aquests acers són més susceptibles a la fragilització per hidrogen, que pot provocar una fractura prematura dels components fabricats amb aquests materials.

Per aquest motiu, el consorci H2FORM3G, format per onze socis de quatre països europeus, proporcionarà les eines necessàries per prevenir el risc de generació d'esquerdes durant el conformat de components d'automoció. Per aconseguir-ho, el projecte combinarà estudis exhaustius de l'efecte de l'hidrogen a la microestructura dels acers amb noves metodologies avançades de caracterització, com la utilització de la radiació sincrotró i models predictius. 

Com assenyala la coordinadora del projecte i responsable de la Línia de Corrosió i Degradació de la Unitat de Materials Metàl·lics i Ceràmics d'Eurecat, Sílvia Molas, "les noves metodologies de caracterització i models predictius que s'estudiaran al projecte contribuiran a accelerar el disseny i l'optimització de components d'automoció d'acer més lleugers. Al mateix temps, s'optimitzarà la seguretat en cas de col·lisió gràcies a un millor coneixement del comportament d'aquests materials, evitant que es formin esquerdes durant el seu conformat".

Nous mètodes de caracterització i simulació per a la indústria de l'automoció

D'altra banda, Eurecat coordina el projecte europeu Steel4Fatigue, que explora noves solucions optimitzades per a components dinàmics dels vehicles com el xassís i les rodes, entre altres, mitjançant la introducció de nous acers d'alta resistència i tecnologies per a reduir el pes de camions i cotxes.

D'acord amb l'investigador de la Unitat de Materials Metàl·lics i Ceràmics d'Eurecat i coordinador del projecte, Sergi Parareda, Steel4Fatigue aportarà a la indústria "nous mètodes de caracterització i simulació que permetran desenvolupar i aplicar nous acers d'alta resistència a estructures sotmeses a càrregues cícliques. Així, els resultats del projecte contribuiran a la consolidació de l'acer com una solució lleugera, rendible i sostenible per al futur de la mobilitat".

El projecte, amb un pressupost d'uns 2,7 milions d'euros, compta al seu consorci amb onze socis d'Espanya, Suècia, Itàlia, Romania i França referents de l'àmbit de la recerca, la tecnologia i la indústria.

Noves solucions per incrementar la competitivitat de la generació d'energia eòlica marina

Finalment, el projecte DURALINK, liderat també per Eurecat, desenvolupa noves solucions per ampliar la vida útil d'unions soldades i cadenes d'acer dels aerogeneradors de nova generació, reduint-ne el pes i fent-les més resistents a la corrosió alhora que se'n disminueix el cost de manteniment de forma que s'incrementi la competitivitat de la generació d'energia eòlica renovable a alta mar.

En concret, el projecte identificarà oportunitats de disseny per a l'optimització d'estructures flotants marines, resultant en una reducció de les despeses de capital i operatives dels nous aerogeneradors marins. A més, innovarà en àmbits com els recobriments de protecció per tal de minimitzar la corrosió en les estructures, l'estimació de la vida de components i estructures de suport i en nous models predictius de degradació mecànica.

El projecte DURALINK s'implementa amb la finalitat de "donar resposta als reptes estructurals i d'avaluació de la integritat de les grans estructures de suport i cadenes d'ancoratge que milloraran les plataformes flotants per a la generació eòlica marina del futur, ja que es preveu que incrementin significativament la seva escala amb turbines més grans per tal d'aconseguir la reducció del cost de l'energia produïda", explica el coordinador del projecte i investigador de la Línia de Corrosió i Degradació de la Unitat de Materials Metàl·lics i Ceràmics d'Eurecat, Amadeu Concustell.

Els resultats del projecte, que té un pressupost de més de 2,6 milions d'euros i compta amb la participació de set socis de quatre països europeus, es transferiran als sectors industrials de l'energia eòlica, de la siderúrgia i de la indústria pesant. També es compartiran amb organismes d'estandardització, per tal de fomentar l'ús dels nous recobriments i acers d'alta resistència desenvolupats en el projecte en aerogeneradors flotants.

Les tres iniciatives, que es desenvoluparan fins a 2027, compten amb el finançament del Fons de recerca per al carbó i l'acer (RFCS) de la Unió Europea.