El Cercle d'Infraestructures durant la jornada. Foto: Catpress
Fer arribar les mercaderies de forma ràpida i econòmica cap a la frontera francesa és una de les principals preocupacions del teixit industrial del Bages. Així s'ha posat de manifest aquest matí en una jornada de la Cambra de Comerç de Manresa i el Cercle d'Infraestructures en què s'ha parlat de l'eix mediterrani ferroviari de la mà del secretari general de Ferrmed, Joan Amorós. La principal solució que s'ha plantejat, que podria ser viable a curt termini, és la construcció d'un tercer rail d'ample europeu per a mercaderies en la línia de la RENFE que va de Manresa fins a Montcada passant per Sabadell i Terrassa, per enllaçar així amb la sortida cap a França per la línia Barcelona-Girona, que ja disposarà a partir de gener d'aquest tercer rail. D'aquesta manera, les mercaderies podrien anar directament des del Bages cap a Europa sense haver de canviar de tren. L'ús del tercer rail seria complementari al transport convencional de passatgers que no es veuria afectat.
Segons Amorós, el projecte podria tirar-se endavant amb una inversió d'uns 80 milions d'euros, una quantitat raonable en relació als beneficis que podria generar i petita en comparació amb d'altres infraestructures projectades. Es tracta de la solució més pragmàtica per accedir a la frontera mentre no estigui construït l'eix transversal ferroviari i, amb la voluntat política suficient, podria ser una realitat en un termini de dos o tres anys. Des de la Cambra de Comerç de Manresa hi ha la ferma voluntat d'estudiar a fons el projecte i buscar complicitats a l'àrea del Vallès, que també en resultaria enormement beneficiada. El projecte també hauria de comportar la construcció d'una terminal intermodal al Bages per poder gestionar el pas de les càrregues i el transport de material entre els trens i els camions i a l'inrevés.
L'eix mediterrani ferroviari
L'eix mediterrani ferroviari és una de les prioritats de Ferrmed, lobby europeu que aposta per un transport ferroviari intermodal i competitiu a la Unió Europea. Ferrmed proposa la creació d'un gran eix de mercaderies que uneixi Escandinava amb el sud de la Península Ibèrica, amb una zona d'influència sobre 250 milions d'europeus, el 54% de la població del continent, i connectant les regions industrials i logístiques més importants, entre les quals hi ha els principals ports, en què es mou el 80% del tràfic marítim de contenidors.
Un dels ramals d'aquest gran eix és el corredor mediterrani, que va des del nord d'Itàlia fins al sud de la Península Ibèrica. El sector ibèric de l'arc mediterrani respecte el conjunt de l'Estat Espanyol representa el 50% de la població i del PIB, el 50% del VAB de la producció agrària, prop del 50% de la producció industrial, prop del 60% de les exportacions a Europa i el 65% del tràfic portuari, excloent-hi Canàries, i la major part del tràfic intercontinental amb Àsia i el nord d'Àfrica. Segons el secretari general de Ferrmed, el corredor mediterrani significa una oportunitat única per a què el sud de França i bona part d'Espanya es converteixin en una gran plataforma logística del sud d'Europa.
Les empreses del Bages volen fer sortir mercaderies cap a Europa
En una jornada celebrada aquest dijous a la Cambra s'ha posat sobre la taula la petició d'un tercer rail en la línia del Vallès que permeti unir Manresa amb la línia que va fins a la frontera francesa
Ara a portada
-
Societat La Sareb insta la Plataforma dels Aliments de Manresa a marxar de la carretera de Vic Pere Fontanals
-
Plans La Moreneta tornarà a sobrevolar l'Abadia de Montserrat amb motiu del dia de la Mare de Déu Redacció
-
Política Aliança Catalana denuncia als Mossos l'assenyalament públic que va patir la diada de Sant Jordi Pere Fontanals
-
Societat Dilluns tornaran a funcionar els nous contenidors després de resoldre's l'avaria informàtica Redacció
-
Societat Josep Maria Mata-Perelló, Creu de Sant Jordi per la seva trajectòria científica i humana Redacció
Publicat el 04 de novembre de 2010 a les 17:12
Et pot interessar
-
Economia i Empresa Bernat Ladrón de Guevara, reelegit president d'una Associació d'Empresaris de Bufalvent especialment engrescada
-
Economia i Empresa El Kursaal posarà a la venda els espectacles de Festa Major aquest dijous a preus reduïts
-
Economia i Empresa Caixabank ajuda a pagar un tamisador a la Fundació Cardona Històrica per impulsar la comercialització de la sal
-
Economia i Empresa 38 empreses turístiques del Bages, reconegudes per la seva gestió sostenible