Quins són els aspectes legals del teletreball que hem de conèixer?

L'auditor de comptes Ferran Busquet, del despatx d'economistes i auditors Busquet, respon les qüestions que sovint es plantegen en aquest àmbit

Publicat el 04 d’octubre de 2020 a les 19:26
L'auditor de comptes Ferran Busquet, del despatx Busquet Economistes Auditors Estudi Jurídic, respon les qüestions que es poden plantejar en aquest àmbit.
[nointext]
Aquest mes de setembre ha entrat en vigor el Reial Decret-Llei 28/2020, de 22 de setembre, de treball a distància, que regula el teletreball, tot establint drets i obligacions pels treballadors i les empreses. En l'esmentat Reial Decret-Llei es considera treball a distància quan es presta en aquesta modalitat almenys un 30 % de la jornada, en un període de 3 mesos. 

Pel que fa als contractes subscrits amb menors, contractes en pràctiques i aprenentatge, només es podrà realitzar treball a distància quan es garanteixi que, com a mínim, el 50 % de la prestació dels serveis es realitzi de forma presencial. 

Ferran Busquet ens respon les qüestions que es poden plantejar les empreses i els treballadors a l'hora d'implementar el treball a distància:

- És voluntari el teletreball?

- El treball a distància tindrà caràcter voluntari tant per la persona treballadora com per l'empresa, i caldrà formalitzar un acord per escrit, el qual podrà formar part del contracte inicial o realitzar-se en un moment posterior. 

- Quin és el contingut mínim de l'acord escrit entre empresa i treballador?

- Els principals aspectes que caldrà detallar són els mitjans i equips que utilitzarà el treballador, les despeses i la forma de quantificació i compensació que l'empresa ha d'abonar al treballador. També caldrà fixar l'horari i, dins d'aquest, les regles de disponibilitat. Així mateix, s'haurà de detallar el percentatge i distribució entre treball presencial i treball a distància, els mitjans de control empresarial de l'activitat i el termini de l'acord del treball a distància. 

- Quins són els principals drets de la persona treballadora?

- El treballador ha de seguir tenint dret a les accions formatives que realitzi l'empresa, a la promoció professional, a disposar dels mitjans i equips pel desenvolupament del treball a distància, poder gaudir d'un horari flexible i que l'horari es pugui registrar. No cal oblidar que s'han de seguir mantenint els drets a la prevenció dels riscos laborals, que només faran referència a la zona habitada per la prestació del servei, el dret a la intimitat i, evidentment, a la desconnexió digital fora de l'horari de treball. 

- Quines obligacions té la persona treballadora?

- Els treballadors hauran de complir les instruccions d'ús i conservació dels equips informàtics establerts per l'empresa, hauran de complir les instruccions empresarials en matèria de protecció de dades, i l'empresa podrà adoptar mesures de vigilància i control per verificar el compliment dels deures laborals, inclosa la utilització de mitjans telemàtics, guardant en la seva adopció i aplicació la consideració a la dignitat del treballador. 

[intext1]
[intext2]