El ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, ha presentat aquest dimarts el seu índex de preus de lloguers, una eina que fotografia els preus a tots els municipis de l'estat espanyol, permetent fins i tot consultar la dada per seccions censals. El govern espanyol defensa que servirà per controlar els preus abusius i "vigilar" l'augment d'aquests a causa de la crisi. Es tracta d'una eina que ja existeix a Catalunya, on la Generalitat la va impulsar el 2017.
Per consultar els preus per secció censal, districte o municipi cal esperar que el mapa carregui la capa de colors i després clicar a la icona de la llegenda per conèixer a quin preu correspon cada color.
L'índex s'ha elaborat després de recollir dades d'11,2 milions de llars entre el 2015 i el 2018. "El dret a l'habitatge no es pot convertir en un problema social que agreugi la crisi més gran que ha patit Espanya durant els últims cent anys", ha dit Ábalos. L'índex s'havia de presentar al març però el ministeri ha justificat el retard per l'epidèmia del coronavirus.
Amb l'índex, el ministre ha assegurat que tant ciutadans com empreses podran conèixer amb més detall el preu del lloguer i que es garantirà la transparència del mercat. Alhora, "facilitarà l'aplicació de polítiques públiques que incrementin l'oferta d'habitatge i l'impuls de mesures de planificació urbana relacionades amb la millora del benestar social".
Pel que fa a l'impuls de noves polítiques públiques, Ábalos ha anunciat que el govern espanyol està treballant en la "primera llei estatal d'habitatge" que permeti a l'Estat regular l'habitatge com un servei públic.
Segons dades de l'oficina estadística de la Unió Europea (Eurostat), el 38,1% de les llars espanyoles destinen més del 40% dels seus ingressos en el pagament del lloguer (la UE assenyala que el cost del lloguer no hauria de superar el 30% dels ingressos d'una família). A banda, el govern espanyol ha apuntat que, durant els últims anys, ha detectat increments de preu del lloguer "molt importants" en zones "tensades", com Barcelona. Tal com ha comentat Ábalos, l'any 2017 va haver-hi pujades en el preu del lloguer superiors al 18% en alguns nuclis urbans.
Ábalos ha insistit que l'eina no pretén "esmenar" les dades dels portals immobiliaris sinó tenir "un coneixement més precís del mercat de lloguer".
Crítiques del Sindicat de Llogaters i la PAH
El Sindicat de Llogaters ha sortit al pas de la presentació de l'índex reclamant al govern espanyol que "actualitzi" la fotografia dels preus de lloguer, ja que les dades recollides són prèvies a l'esclat de la crisi del coronavirus. "L'índex només servirà si contribueix a reduir els preus un 50%, tornant al nivell del 2014", asseguren.
Un argument similar al que exposa la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH), que considera que l'índex reflecteix preus de "bombolla" que no garanteixen l'accés a l'habitatge.
Consulta aquí el preu del lloguer a tots els pobles i ciutats de Catalunya
El govern espanyol estrena un nou índex amb dades recollides entre el 2015 i el 2018
ARA A PORTADA
-
«L'estudi manresà per millorar el diagnòstic del càncer de còlon ha despertat l'interès de 10 hospitals» Pere Fontanals
-
L'episodi de ventades deixa més de trenta avisos a Manresa i incidències menors a la Catalunya Central Pere Fontanals
-
-
UGT denuncia riscos laborals i sobrecàrrega en la recollida amb el nou sistema a Manresa Pere Fontanals
-
Publicat el
01 de juliol de 2020 a
les 18:03
Et pot interessar
-
Societat
La Comunalitat impulsa una jornada per repensar l'organització veïnal a Manresa
-
Societat
Talen per seguretat un cedre de més de 20 metres al carrer Sant Joan d'en Coll de Manresa
-
Societat
Les Voluntàries impulsen el Viver per reverdir Sant Joan amb espècies autòctones
-
Societat
Més de 350 escolars visiten una exposició per aprendre a cuidar-se les dents a Manresa
-
Societat
Manresa se suma al Dia Internacional de les Cardiopaties Congènites
-
Societat
L'escola Pla del Puig de Sant Fruitós viu amb intensitat la Festa de l'Arròs a les escoles
