Els exalcaldes de Sant Feliu Sassera, Joan Tarrés (CIU, 1991-1999), i Andreu Riba (ERC, 1999-2011), s'enfronten a deu anys d'inhabilitació per permetre les molèsties de soroll que va provocar l'empresa Sanfeplast a un grup de veïns durant una dècada, entre el 1996 i el 2006. La fiscalia els acusa de dos delictes de prevaricació mediambiental i, a més de la inhabilitació, els demana una multa de 6.000 euros a cadascun d'ells, i una indemnització conjunta de 5.000 euros per als veïns afectats. El judici s'havia de celebrar la setmana vinent al Penal 1 de Manresa, però el magistrat l'ha suspès i ha retornat el cas al jutjat d'instrucció perquè el derivi a l'Audiència de Barcelona, ja que considera que és qui té la competència de jutjar-lo.
En l'escrit d'acusació pública, el fiscal Antoni Pelegrín, acusa l'alcalde Joan Tarrés d'atorgar la llicència d'obres per construir la nau a la carretera d'Oristà quan els terrenys encara no havien estat qualificats d'industrials. A més, Pelegrín afegeix que, malgrat que es tracta d'una activitat classificada com a "molesta, insalubre, nociva i perillosa", es va incomplir de forma "flagrant" l'obligació que la fàbrica se situés a una distància superior als dos quilòmetres de les zones habitades. En canvi, la nau es va construir "a pocs centenars de metres" d'un grup d'habitatges.
El fiscal retreu a Tarrés que, malgrat que era un dels directius de l'empresa, com a batlle, mai no va complir l'obligació legal d'abstenir-se en les decisions municipals que afavorien la seva empresa. El ministeri públic considera que, gràcies al comportament de l'acusat, Sanfeplast va poder desenvolupar la seva activitat generant un soroll "constant i molest" les 24 hores del dia.
Pel que fa a l'exalcalde Andreu Riba, el fiscal considera que en cap moment va comprovar ni exigir a l'empresa que complís amb les mesures correctores que se li exigien, i entén que es va "despreocupar" de la problemàtica pel seu coneixement personal de Tarrés.
El 2000, un enginyer municipal va considerar necessari aïllar el compressor de l'empresa per reduir els decibels, i alhora fer un estudi de tot el soroll exterior de l'empresa. Riba va donar un termini de sis mesos a Sanfeplast per complir les mesures, però, segons el fiscal, mai no va comprovar ni exigir el seu compliment ni tampoc va obrir mai cap expedient sancionador.
Tampoc no ho va verificar el 2004, malgrat haver donat una llicència d'ampliació condicionada a complir la normativa. A més, segons la fiscalia, Riba mai no va promoure al seu municipi l'elaboració d'un mapa de zones de sensibilitat acústica, per continuar "afavorint" l'empresa.
El ministeri públic explica que, durant tota una dècada, des del 1996 i fins al 2006, han estat "continues i incessants" les queixes i denúncies per contaminació acústica que han formulat els veïns més propers a la fàbrica.
Durant molts anys, els veïns van expressar les seves queixes a l'Ajuntament i van a pagar informes d'enginyers, que corroboraven l'alt volum de decibels de l'empresa. Un excés de soroll que també van confirmar el 2002 un informe de la Guàrdia Civil i un estudi del 2004 per part del departament de Medi Ambient de la Generalitat.
Finalment, el 2006, els veïns van dur el cas a la fiscalia, que va obrir diligències judicials i va confirmar l'excés de decibels.
Dos exalcaldes de Sant Feliu Sasserra s'enfronten a deu anys d'inhabilitació
Societat
El fiscal considera que l'empresa Sanfeplast va poder desenvolupar la seva activitat generant un soroll "constant i molest" les 24 hores del dia
ARA A PORTADA
-
Cultura i Mitjans Manresa recomana anar a peu als miradors per veure l'eclipsi solar de dimecres Pere Fontanals
-
-
Societat La salmorra torna a vessar al passeig del Riu de Manresa i amenaça els arbres de l'entorn Pere Fontanals
-
-
Successos Restablert el servei de trens entre Lleida i Manresa després de l'atropellament d'una persona ACN
Publicat el
01 de juliol de 2016 a
les 10:28
Actualitzat el
01 de juliol de 2016 a les
10:36
Et pot interessar
-
Societat
Sant Vicenç substituirà 570 fanals per tecnologia LED per reduir el consum energètic
-
Societat
Un espectacular estol de cigonyes anuncia a Manresa l'inici de la migració cap a l'Àfrica
-
Societat
La Creu Roja al Bages va atendre 6.635 persones el 2025, un 8,1% més que l'any anterior
-
Societat
Una reparació d'urgència obligarà a restringir el trànsit a la rotonda dels Dolors
-
Societat
Cardona instal·la nous espais saludables per promoure l'activitat física i la mobilitat sostenible
-
Societat
Un estudi liderat des del Bages reforça el paper del treball social en les decisions al final de la vida
