El kamikaze mortal de la C-16 diu que no recorda res

Diu que és a causa d'una hipoglucèmia. La part demandant assegura que la intenció de l'home era suïcidar-se

Publicat el 25 de novembre de 2011 a les 16:23

El conductor que va provocar un accident mortal per circular en sentit contrari a l'autovia de Berga a Manresa (C-16) ha declarat que no recorda res possiblement per una hipoglucèmia. L'home, que té diabetis des de fa 21 anys, ha explicat que pateix baixades de sucre que, segons la defensa, li provoquen pèrdua de coneixement i de reflexos que li impedeixen controlar els seus actes. L'acusació, en canvi, defensa que l'única fixació de l'acusat era el suïcidi. A més, assegura que la prova d'alcoholèmia no és vàlida perquè es va realitzar un any després de fer-se l'anàlisi de sang. Els fets van tenir lloc el 30 de maig del 2008 al tram desdoblat de la C-16 entre Gironella i Berga.

Albert C. R., de 52 anys, s'ha assegut aquest matí al banc dels acusats del jutjat penal número 2 de Manresa, amb una petició de quatre anys de presó per part de la fiscalia. L'home, acusat de provocar un accident mortal per circular en sentit contrari a la C-16, ha explicat que no recorda res de l'accident i ha apuntat la hipoglucèmia com a possible causa.

L'acusat fa més de vint anys que pateix diabetis i, segons ha explicat la seva família, sol patir episodis de baixada de sucre molt forts. Segons la filla i la dona, l'home ha de prendre insulina per controlar aquests moments i no sempre se n'adona. "Quan té una hipoglucèmia es queda desorientat i si no li dius que es prengui alguna cosa no reacciona, té els ulls oberts però no reacciona", ha apuntat la filla.

L'acusació, en canvi, ha assegurat que la intenció de l'home era suïcidar-se. "En cap moment va fer cap moviment per evitar cap cotxe, ni tampoc va intentar frenar", ha dit. De fet, tots els testimonis que es van creuar amb el vehicle el dia de l'accident han explicat que, malgrat els continus senyals, l'home no va intentar fer cap maniobra. "Ell anava en línia recta i ni tan sols va frenar quan van veure el vehicle, només vaig sentir un soroll sec de l'accident", ha declarat un d'ells.

Un altre dels testimonis s'ha mostrat convençut que "no va ser cap error" perquè "el vehicle estava esperant veure un cotxe i quan el va veure va arrencar directe amb l'intenció de xocar-hi".

Una prova d'alcohol poc comuna
D'altra banda, l'acusació també ha apuntat l'alcohol com a possible causa. Un conegut de l'home ha explicat que abans del tràgic accident, l'acusat es va prendre una cervesa amb ell en un bar de Berga. A més, tant els cossos policials com els mèdics han assegurat que l'home feia olor d'alcohol.

La part demandant considera que la prova d'alcohol, que va donar negatiu, s'ha de considerar nul·la perquè es va realitzar un any després de l'accident. Segons l'advocat de l'acusació, tot i que en el moment dels fets es va fer una extracció de sang a l'acusat, la prova d'alcoholèmia no es va realitzar fins al cap d'un any. A banda, l'acusació ha fet constatar que en alguns informes mèdics es defineix l'acusat com alcohòlic crònic. Al final del judici, l'home ha declarat que li agradaria estar en el lloc del jove mort "per no haver d'escoltar totes aquestes tonteries".

375 metres en sentit contrari
Els fets van tenir lloc el 30 de maig del 2008 al nou tram desdoblat entre Gironella i Berga, que feia només dos anys que s'havia inaugurat. Segons l'escrit de la fiscalia, l'acusat, Albert C. R., de 52 anys, conduïa un tot terreny per la calçada en sentit Berga, inicialment de forma correcta, quan va decidir abandonar l'autovia per la sortida de Gironella nord. Un cop a fora de l'autovia, va donar una volta sencera per la rotonda situada a desnivell respecte de l'autovia. Després d'haver fet el recorregut sencer per la placeta, va tornar a entrar a l'autovia pel mateix carril de desacceleració per on l'havia abandonat.

Un cop va haver recorregut els 250 metres d'aquest carril, va aturar el cotxe durant 45 segons a l'illeta de bifurcació. A continuació, segons la fiscalia, va reprendre la marxa i, ja en plena calçada de la C-16, va donar gas i va recórrer a gran velocitat una distància de 375 metres, en sentit contrari. Això va obligar els conductors d'una grua i d'un Audi A6 a fer maniobres brusques per evitar col·lidir-hi. Finalment, el tot terreny de l'acusat va xocar frontalment amb el cotxe que circulava darrere de l'Audi, un Volkswagen Golf. La col·lisió va ser tan violenta que el Golf es va incendiar i el seu conductor va resultar mort. Es tractava d'un veí de 27 anys de Sant Jordi de Cercs, Ramon Flores Adillón.

La Fiscalia assenyala que l'acusat va prescindir de la prudència i de les normes més elementals de circulació, amb una expressa desconsideració per la seguretat de la resta d'usuaris de la via. Segons ha afegit, no va fer cas dels senyals verticals ni horitzontals, ni dels senyals acústics que li van realitzar la resta de conductors. Per tot plegat, la fiscalia l'acusa d'un delicte contra la seguretat viària en concurs amb un delicte d'homicidi imprudent. La petició de pena és de quatre anys de presó i de sis anys de privació del dret de conduir vehicles de motor. A més, el fiscal també demana que indemnitzi la família de la víctima mortal..

D'altra banda, l'acusació li demana cinc anys de presó perquè apunta que el motiu era el suïcidi. En cas que no se'l condemni per això, demana que es faci per homicidi imprudent i, en aquest cas, demana quatre anys de presó. La defensa, per la seva banda, demana l'absolució total de l'acusat.

Un judici en castellà a petició del jutge
El jutge ha demanat a l'acusat i als testimonis que fessin la seva declaració en castellà perquè, ha dit, "és la primera setmana que estic a Manresa i no entenc el català". Tots ho han acceptat, excepte un dels testimonis que s'ha negat a declarar en castellà al·legant que tenia tot el dret a parlar amb la seva llengua.